Huipputyypin rekrytointi onnistui! Entä perehdytys?

Kuvateksti
Kuva: Pixabay

On syytä juhlaan, jos rekrytointi on onnistunut ja hoitajaksi tai sijaiseksi on saatu huipputyyppi. Hyvän rekrytoinnin voi tosin pilata yksi asia. Huono perehdytys.

Huipputyyppi aloittaa työnsä iloisena saamastaan työpaikasta, motivoituneena hoitotyöhön ja innostuneella energialla. Hän haluaa lunastaa rekrytointihaastattelussa antamansa lupaukset osaamisestaan. Olisi kurjaa hukata osaaminen epäselviin työohjeisiin, ynseään vastaanottoon, hatariin odotuksiin tai uuden hoitajan upottamisella heti liian syvään veteen työpaikalla.

Viimeistään viikkoa ennen uuden työntekijän tuloa hänelle kannattaa lähettää sähköpostia, soittaa tai pyytää käymään. Se viestittää huipputyypille, että odotamme jo tuloasi. Viestinnässä kerrotaan perusasiat tulevasta työtehtävästä ja työpaikasta. Lisäksi kysytään odotuksia perehdytykseltä ja toivotetaan kollega tervetulleeksi osaksi työporukkaa.

Huipputyyppikin tarvitsee henkilökohtaisen perehdyttäjän. Laadukkaasti toteutettu hoitotyön perehdytysjakso on yksilöllinen, selkeä, kattava, tavoitteellinen ja riittävän pitkä. Ei niin, että ovesta tullessa hoitaja kuulee sanat: ai, sinä aloitatkin jo tänään! Kukahan meistä ehtisi näyttää sinulle vähän paikkoja ja kertoa sinulle jotain?

Perehdyttäjälle on varattava riittävästi aikaa perehdyttämiseen osana hoitotyön arkea. Kolmivuorotyötä tekevälle suunnitellaan yhteneviä työvuoroja perehdytettävän kanssa. Ohjaussuhde kun määrittää pitkälti sen, miten helposti ja varmoin ottein huipputyyppi sujahtaa sisään hoitotiimin työskentelyyn. Lisäksi yksilöllisellä ohjauksella voidaan muun muassa välttää hoitovirheitä ja buustata entisestään huipputyypin hoitotyön asiantuntemusta.

Myös perehdytysohjelman, -kansion tai -verkkomateriaalien on oltava tip top kunnossa ja ajan tasalla. Hyvillä materiaaleilla ja tsekkauslistoilla varmistetaan reilu ja tasa-arvoinen perehdytys jokaiselle hoitajalle ja hoitotyön opiskelijalle. Ne säästävät rehellisesti sanottuna perehdyttäjien ja perehtyvien aikaa ja koko työyhteisön hermoja.

Hyvä perehdytysohjelma ei tosin voi jäädä vain ohjaussuhteen ja materiaalinipun varaan. Kyseessä on koko työyhteisön asia, johon kaikkien työntekijöiden tulee sitoutua. Työpaikalla on hyvä olla myönteinen kaikki auttaa ja perehdyttää -periaate laitoshuoltajasta toimitusjohtajaan. Siis siitäkin huolimatta, että uuden hoitajan pääperehdyttäjä on nimetty erikseen.
Hyvällä perehdytyksellä on uskomaton voima. Se vaikuttaa kaikkien työssä viihtymiseen ja ammattitaidon kehittymiseen. Tulokas osaa usein kysyä, tai jopa kyseenalaistaa, perehdyttäjälle tuttuja asioita hoitotyöstä. Molemmat oppivat uutta perusteluja pohdittaessa, jolloin molemmista kasvaa timantinkovia huipputyyppejä työssään. Hyvin hoidettu perehdytys lisääkin halutun hoitoalan työpaikan mainetta kuin magneetti

Aika usein kuulee, että hoitajaa on jännittänyt ja stressannut ensimmäinen viikko uudessa työpaikassa. Mieltä huojentaa, jos hoitoalan puskaradiosta saa kuulla etukäteen: älä huoli, uudessa työpaikassasi hoitajat saavat kattavan perehdytyksen. Silloin voi ajatella, että tulevassa työpaikassa halutaan hyödyntää kaikkien hoitajien potentiaali ja osaaminen.

Olisi hölmöläisten hommaa rekrytoida huippuhoitajat suurella vaivalla työpaikalle, ja jättää heidät sitten oman onnensa nojaan. Erityisesti, kun koko maata vaivaa pikku hiljaa syvenevä hoitajapula. Siksi perehdytys ja huippuhoitajan sitouttaminen kannattaa aloittaa jo ennen kuin hän on astunut työpaikan ovesta sisään. Hoitajan onnistunut perehdytys kun välittyy lopulta potilaille ja heidän omaisilleen asti.

Lue myös: Osaavan ja reilun lääkärin työkaverina.

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille. Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.