Kuinka ylläpidän terveyttäni?

Kirjoitin pari viikkoa sitten väsymyksestäni ja pahoinvoinnistani. Sitä kesti parin viikon ajan. Oireet menivät onneksi ajan kanssa itsekseen ohi, mutta tulin noissa mainingeissa pyytäneeksi laboratorioon lähetteet verikokeisiin. Lisäksi ajattelin vasta olleiden 40-vuotis synttäreideni vuoksi, että voisi olla hyvä ottaa pitkästä aikaa kokeita, kuten verensokeri ja kolesteroli. Minulla on isäni puolelta vahva sukurasite sydän- ja verisuonisairauksille, joten kokeiden tulokset kiinnostivat ikäni lisäksi tästäkin syystä. 

 

Kävin viime viikolla kokeissa ja sain vastauksetkin jo. Ilo oli suuri, kun ihan kaikki tulokset olivat normaalit ja vieläpä erittäin hyvällä mallilla. Tuli kiitollinen mieli. Hienoa, että olen jaksanut viime vuosina ylläpitää terveellisiä elämäntapoja. Kokeiden tulokset olivat myös osoitus siitä, että kannattaa jatkossakin edetä samoilla suuntaviivoilla. Tästä innostuneena päätin koota itselleni tärkeät pointit vielä tänne blogiinikin. Millä elämäntavoilla haluan jatkaa myös tästä eteenpäin? Kuinka ylläpidän terveyttäni jatkossakin?

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

 

 

 

 

1. Säännöllinen ateriarytmi ja riittävä määrä ruokaa aterioilla. Napostelun välttäminen ruoka-aikojen ulkopuolella. Herkkuja juhlissa ja erityistilanteissa. Karkeista, suklaasta ja perunalastuista erossa pysyminen jatkuu. 

 

2. Reippaat kävelylenkit useamman kerran viikossa.

 

3. Säännöllisestä unirytmistä kiinni pitäminen.

 

4. Ei alkoholia. Ei tupakkaa.

 

5. Perhe ja ystävät. Yhteys muihin ihmisiin. Vertaistuki.

 

6. Mielekkäät harrastukset ja mielekäs tekeminen. Gerbiileiden hoitaminen ja kasvattaminen.

 

7. Itsetutkiskelu. Blogin kirjoittaminen.

 

8. Rentoutuminen. Saunominen. Hyvät Netflix- ja TV-sarjat. Ravintoloissa ja kahviloissa käyminen. Matkustelu.

 

Seuraa Askeleita-blogia Facebookissa.

 

Mainos
Mainos