Kuvat: Stocksnap.io

Mistä apua hallitsemattomaan syömiseen?

Perjantaina kirjoitin postauksen ruokaan ja syömiseen kohdistuvasta riippuvuudesta sekä pakonomaisesta laihduttamisesta. Postauksen pääset lukemaan TÄÄLTÄ.

 

Ikään kuin jatkona tälle postaukselle päätin kirjoittaa nyt vinkkejä siitä, että millaisista asioista sitten voi hakea apua näihin ongelmiin? Mitä tehdä, jos kärsii hallitsemattomasta ja pakonomaisesta syömisestä?

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

 

1. Säännöllinen ateriarytmi

On erittäin tärkeää syödä säännöllisesti ja riittävästi. Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena, hillitsee nälän tunnetta, auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta napostella tai ahmia ruokaa.

 

2. Laihduttamisen lopettaminen

Laihdutaminen heikentää syömisen hallintaa. Tiukkaa laihdutusta seuraa erittäin usein ja usean kohdalla hallitsemattoman syöminen. Yksi hoidon tärkeistä kulmakivistä onkin laihduttamisen lopettaminen.

 

3. Ahmintaa laukaisevien ruoka-aineiden ja syömistapojen välttäminen

On hyvä pohtia millaiset ruokailutavat laukaisevat omalla kohdalla hallitsematonta syömistä. Esimerkiksi ongelma voi olla sohvalla tv:n ääressä napostelu pitkin iltaa. Sohvalla syöntiä kannattaa tällöin kokonaan välttää ja keskittyä syömään päivällinen ja iltapala keittiön pöydässä sille varattuna ajankohtana.

 

 

 

5. Avun hakeminen

Auttamistahoja on useita eikä ongelmiensa kanssa kannata jäädä yksin. Esimerkiksi ravitsemusohjeita saa ravitsemusterapeutilta ja psykologin kanssa voi keskustella mieltä painavista asioista ja hankalista tunteista. Erittäin tärkeä avun muoto on myös vertaistuki. Vertaistukiryhmiä löytyy esimerkiksi OA:lta (Overeaters Anonymous) ja Syömishäiriöliitolta. Myös Ruoka ja riippuvuus -projekti järjestää vertaistukea somessa (suljettu ja salattu Facebook-ryhmä) ja vertaistukiviikonloppujen muodossa.

 

6. Tiedon hakeminen

Lukeminen ja tiedon hakeminen kannattaa. Ruoka ja riippuvuus -projekti järjestää erilaisia seminaareja ja keskusteluiltoja hallitsemattomaksi muuttuneesta syömisestä. Aiheesta voi lukea projektin nettisivulta. Myös erilaisista itsehoito-ohjelmista voi hakea apua. Esimerkiksi ahmintahäiriöisille löytyy Irti ahminnasta itsehoito-ohjelma.

 

7. Positiivisia ajatuksia ja mielekästä tekemistä

Sen sijaan, että jäisi rypemään negatiivisiin ajatuksiin ja oloihin siitä mitä/miten ei voi tai osaa kohtuudella syödä, kannattaa keskittyä etsimään itselleen mielekkäitä asioita ja tekemistä. Elämästä löytyy lopulta tosi paljon asioita ja harrastuksia, joista voi saada mielihyvää ja joiden parissa rentoutuu. Ne pitää vain etsiä ja löytää. Jos syöminen on ollut pitkään "ainoa ilon ja mielihyvän lähde" tämä vaatii toki etsimistä, harjoittelemista ja uuden oppimista. 

 

 

8. Retkahdusten kanssa eläminen

Usein hallitsemattomasta syömisestä kärsivillä esiintyy mustavalkoista ajattelua. Kun on aloitettu laihduttaminen tai "uusi elämä" on siihen vaikea hyväksyä edes pientäkään retkahdusta. Onkin tärkeää vaihtaa tämä ajattelumalli hieman rennompaan otteeseen. Jos retkahdus hyvästä yrityksestä huolimatta sattuu, niin se kannattaa saman tien pyrkiä unohtamaan, kääntää katse tulevaisuuteen ja jatkaa päivä kerrallaan eteenpäin uudella napostelusta ja ahminnasta vapaalla elämällä. Homma ei kaadu yhteen yksittäiseen retkahdukseen eikä hanskoja kannata missään nimessä lyödä tiskiin.

 

9. Punnitsemisen, mittaamisen ja yleisen kauneusihanteen unohtaminen

Hyvinvointi ja hyvä elämä ovat lopulta jotain muuta kuin ihannepaino ja yleisen kauneusihanteen mukainen "unelmavartalo". Usein ulkonäköön ja painoon keskittyminen vain pahentaa ongelmia. Ulkonäön ja painon sijaan kannattaa pyrkiä miettimään, että millaisella ruokailulla, liikunnalla ja elämäntavoilla pysyy terveenä ja voi hyvin. Kuinka voisi tänään olla itselleen ja omalle keholleen mahdollisimman hyvä. Tämä ei tietenkään tarkoita, ettei omasta ulkonäöstä voisi nauttia ja huolehtia siitä. Esimerkiksi kauniit korut, kynsilakat ja kosmetiikka voivat tuoda iloa ja piristystä kummasti!

 

10. Itselle hyvänä ja armollisena oleminen

Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäimpänä, nostaisin esille oman kehon kunnoittamisen ja sille armollisena olemisen! Vaikka se ei olisikaan täydellinen eikä yleisen kauneusihanteen mukainen, niin se on kuitenkin meidän ainutlaatuinen ja uskomaton kehomme! Ei tarvitse kuin pysähtyä pohtimaan mitä kaikkea se tälläkin hetkellä tekee puolestamme elossa pysyäksemme ja ymmärrämme miten uskomaton kokonaisuus se onkaan. Ei siis kiusata sitä enää eikä vaadita siltä mahdottomia. Pidetään siitä päin vastoin huolta ja autetaan sitä tekemään asioita meille, meidän parhaaksi.

 

Seuraa Askeleita-blogia Facebookissa.

Kommentit

Käyttäjän Anni kuva

Upea postaus! Kiitos!

Käyttäjän Suvi Björkqvist kuva

Kiitos Anni ♥.

Käyttäjän Happystarhome kuva

olet kirjoittanut kirjoittanut jotka vaikuttavat hallitsemattomaan syömiseen.Aina ei itse osaa edes ajatella mikä kaikki voi vaikuttaakaan...Mukavaa sunnuntaita <3

Käyttäjän Suvi Björkqvist kuva

Kiitos Happystarhome! Tuo on kyllä totta, että moni ei hoksaa miten monenlaiset asiat vaikuttavatkaan hallitsemattomasta syömisestä toipumiseen. Hoito on tosiaan kokonaisvaltaista ja perustuu ankaruuden ja negatiivisten näkökulmien sijaan armollisuuteen ja itsestään hyvää huolta pitämiseen. 

Käyttäjän sirkkis kuva

Terveyskeskuksesta ei saa lähetettä ravitsemusterapeutille, olen pyytänyt. Sen sijaan minulle tarjottiin lihavuusleikkausta.

Käyttäjän Suvi Björkqvist kuva

Kiitos sirkkis kommentistasi! Ikävä kuulla, ettet saanut toivomaasi lähetettä ravitsemusterapeutille. Löytyikö tästä postauksesta muita vaihtoehtoja mahdolliselle avun hakemiselle? Voisitko kenties hakeutua johonkin vertaistukiryhmään tai Ruoka ja riippuvuus -projektin tapahtumiin ja/tai salattuun Facebook-ryhmään? Hienoa joka tapauksessa, että olet lähtenyt etsimään apua ja myöntänyt tilanteesi, se on aina ensimmäinen askel tiellä kohti toipumista. 

Mainos
Mainos