Not going back to Stone Age! Kuva: Pixabay

#205: Tekniikkaa ja tasa-arvoa.

Mä valmistelin tuossa alkuviikosta puhetta, olen ensi viikolla menossa asiantuntijapuhujaksi erääseen tapahtumaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

 

Materiaalia valmistellessani tuli eteen SITRAn Megatrendit -julkaisun "Pohjoinen Päivitys 2017", joka on siis vielä viime vuoden versio mutta viimeisin, kun uutta ei ole tullut.

 

Tässä Pohjoisen Päivityksen YouTube-videossa puhutaan mun mielestä aika perhanan siistejä juttuja teknologiasta, työn kuvan muuttumisesta… Megatrendeistä! Hoitotyö ei tietystikään ole mikään irrallinen saareke muusta elämästä ja maailmasta, vaan hoitotyö muuttuu hyvin isosti erityisesti nyt, erityisesti lähitulevaisuudessa.

 

Paljonkin voisi nostaa pointteja esiin tuosta megatrendien vaikutuksesta hoitotyöhön, mutta yksi älyttömän hieno oivallus mulle tuosta tuli: Kuinka teknologian ja erityisesti terveysteknologian kehitys ei ole lainkaan "foliohattumeininkiä" ja haihattelua vaan se on parhaimmillaan ihmisille annettavien elintärkeiden palveluiden tasavertaistamista. Terveysteknologian kehitys on myös kustannustehokasta toimintaa. Näille väitteille on oikeasti olemassa perusteet, eivät ole vain konsultin huulienheiluttelua.

 

Tasavertaistamisesta esimerkkinä toimii etävastaanotot, niiden hyödyntämiseen käytettävän teknologian arkipäiväistäminen ja helppo saatavuus. Suomen pitkät välimatkat ovat helposti lyhennettävissä etälääketiedettä hyödyntämällä, esimerkiksi ennalta sovittujen ja kiireettömien vastaanottokäyntien hoitamiseen. Ei aina, mutta usein asiat voidaan hoitaa etänä, kuten olen aikaisemminkin todennut.

Teknologian hyödyntäminen mahdollistaa palveluiden saamisen yhä useammalle, esimerkiksi liikuntarajoitteiselle tai talousvaikeuksista kärsivälle ihmiselle. Se myös lyhentää käyntiin kuluvan ajan tarvetta, erityisesti asiakkaan / potilaan puolelta.

 

Kustannussäästöistä puhuttaessa mieleen tulee esimerkiksi INR-omahoitojärjestelmä, jossa potilas mittaa itse INR-arvonsa kotimittarilla ja lähettää lukeman Elisan Etämittaus -sovelluksen avulla sairaanhoitajalle. Säästöjä tulee resurssoinnissa - Rahassa ja ajassa mitattuna. Palveluprosessi on asiakkaalle huomattavasti miellyttävämpi, nopeampi,  ja vapauttaa paikkasidonnaisuudesta Marevan-hoidon ja INR-määrittelyn suhteenhan nykyään liikkuvia palikoita ovat labrakokeissa ravaaminen tiettyinä päivinä tiettyyn kellonaikaan, vastausten tarkkailu ja takaisinsoittojärjestelyt, annosmäärittelyt… Nämä helpottuvat huomattavasti teknologisten ratkaisujen (ml. Etälääketiede, etävastaanotot) ja palvelumuotoilun avulla!

 

Sanoisin, että win-win -tilanne.

Mainos
Mainos