Etäpalvelussa kättelyn suorittaa järjestelmä, ei potilas / asiakas. Kuva: Pixabay

#295: Päivää, hoitaja!

Ruudulla lukee: "Hetki, yhdistän hoitajalle".

Koitan nyt ensimmäistä kertaa tämmöistä chat-palvelua. Mietin samalla, että miten tämä sama prosessi meni silloin perinteisellä tavalla, vanhan maailman aikaan.

"Päivää", sanottiin puolin ja toisin. Sitten käteltiin. Ennenkuin kättelystä luovuttiin tauteja levittävänä toimenpiteenä, ennen käsidesin kulta-aikaa.

"Minkäslaista vaivaa?", oli hoitajan tai lääkärin avausrepliikki. "No mulla on ollut jo jonkin aikaa yskää ja nyt pientä lämpöilyä", tai jotain siihen suuntaan osasi potilas vastata melko luontevasti. Potilas kertoo vaivan luonteen ja hoitaja tai lääkäri toteaa sen jälkeen sen kuuluisan "No, katsotaas" -repliikin. Riippuen vaivan luonteesta riisuttiin paita tai paljastettiin selkä tai sääri. Sitten potilas paleli vähän aikaa vähissä vaatteissa tutkimushuoneessa ja säikähti kylmää stetoskooppia. Kutenkin luotettiin ammattilaiseen ja siihen, että ei tässä nyt turhaan itseään paljastettu tai minuuttia paria palella. Hankalahan se on hengitystä kuunnella paksun neuleen läpi. Ei pysty stetoskooppi siihen.

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

"Sinut on nyt yhdistetty hoitajalle: HybridiHoitaja", lukee ruudussa. 

"Hei! Tunnistauduitkin tuossa aluksi jo pankkitunnuksillasi joten näen sinun tietosi tässä esitietokaavakkeella.", hoitaja kirjoittaa. Minä vastaan, että "Hei vaan, kyllä olin". En keksi oikein muuta sanottavaa.

Virtuaalihoitaja jatkaa: "Olitkin käyttänyt eilen tuota meidän chatbot-palvelua jonka perusteella sinulle oli tilattu etukäteen nuo laboratoriokokeet. Niiden tulokset ovat tässä näkyvissä ja tulehdusarvon ollessa matala ei epäillä bakteeritautia".

Jutustelu jatkuu nopeasti ja sujuvasti. Minä kyselen väliin pari tarkentavaa kysymystä ja jatkohoitosuunnielmat tehdään saman chatin avulla. Vielä keskustelun ollessa käynnissä, kilahtaa minun puhelimeen ilmoitus jatkohoitosuunnitelmista: Resepti sähköisenä ja kontrolli-etäkontakti 3 päivän päähän. Vastuuvapauslausekkeena tietysti lopussa hoitaja kertoo, että "jos oireet pahenevat tai nousee korkea kuume niin hakeudu päivystykseen". Ymmärrän, miksi näin sanotaan.

Kaikki tämä tuossa keittiön pöydän ääressä, 5 minuutin sisällä. Ennen tähän olisi vaadittu kaupungissa käynti, jonotuksineen kaikkineen noin 1-2 tuntia vähintään. Nyt jäi kättelykin tekemättä. Tai siis, järjestelmä teki sen minun puolesta mutta käsidesiä ei tarvinnut käyttää. Näppäimistöllä on leivänmuruja ja aamukahvi tuli juotua etähoitokontaktin avulla.

Kiitos nykyaika!