Olisipa työilmapiiri aina yhtä kaunis kuin tämä ilmapiiri... ilmakehä. Kuva: Pixabay

#325: Työilmapiiri

Työilmapiiri, henkinen sisäilma, on vähintään yhtä tärkeä tekijä työhyvinvoinnissa kuin se hengitettävä sisäilma.

Sairaalatyössä olen ollut pääasiassa isoissa yksiköissä, joissa työskentelee kymmeniä hoitajia, jopa yli sata. Sellaisen hoituriporukan lähiesimiehen pesti ei ole helppo. Työvuorosuunnittelu ja työpaikan muut normaalirutiineihin kuuluvat asiat (kuten esimerkiksi lomajanat) ovat melkoinen työsarka osastonhoitajille ja apulaisosastonhoitajille. Ilmapiiriä eivät oh ja aoh yksin tee, mutta pystyvät osaltaan siihen vaikuttamaan. Kovasti kunnioitan lähiesimiesten työtä, ei ole millään tavalla helppoa olla lähijohtajana esimerkiksi kiireisessä päivystyksessä.

Mietiskelin entisiä työyksiköitäni. Mitä olisi työilmapiirin suhteen voitu tehdä toisin? Voitaisiin ehkä entistä tarkemmin tai tiukemmin puuttua esimerkiksi siihen kun toisesta ihmisestä puhutaan selän takana negatiivisia asioita. En tiedä, myönnetäänkö tätä ääneen, mutta tätä tapahtuu kohtalaisenkin paljon. Itse tietäisin nyt, että jos olisin esimies niin minulla olisi tähän nollatoleranssi - Kenestäkään ei puhuta selän takana "kakkaa" eikä muutoinkaan moitita. Rakentava kritiikki tulee antaa mun mielestä henkilölle sopivassa tilanteessa kahden kesken, mutta positiivinen palaute, sen saa antaa toisesta henkilöstä vaikka isomman porukan kesken.

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

Mahdotontahan esimiehen on (varsinkaan) isoa työyhteisöä mitenkään aukottomasti vahtia, ettei kukaan pääsisi "motkottamaan" työkaverista. Mutta jos sellaiseen törmää tai sellaista kuulee tapahtuvan, on mun mielestä siihen puututtava. 

Ketään ei saa kiusata (tämän pitäisi olla aivan selvä asia), ei henkilökohtaisen ominaisuuden eikä muunkaan poikkeavuuden vuoksi.

Hyvä työilmapiiri mielummin nostaa toisia ylös kannustamalla ja kehumalla, kuin latistaa ja lannistaa kateudella. Paljon parempia tuloksia, tyytyväisempiä asiakkaita / potilaita ja iloisempia työntekijöitä saadaan toisia tsempaten. Ei toisia mollaten.

Hyvässä työpaikassa saa olla oma itsensä, kuitenkin niin ettei se tarkoita töykeyttä tai epäammatillisuutta. Töksäyttely tai epäystävällisyys ei ole millään tavalla ihailtavaa persoonallisuutta, "no minusta vaan ei tykätä kun mä sanon asiat niinkuin ne ovat". Pöh, ne asiat voi sanoa niin monella tavalla. Kaikkien ei tarvitse olla alati hymyileviä tai jatkuvasti toisiaan kehuvia naminami-pusipusi -tyyppejä, mutta töykeydet pitäisi pystyä välttämään. Asiallisesti on kyettävä työpaikalla hommat hoitamaan!

Hyvää työilmapiiriä, tsemppiä ja rohkeutta puuttua asioihin, sitä toivon teille arvoisat HybridiHoitaja-blogin lukijat!

 

Kommentit

Käyttäjän Typy kuva

Tämä on enemmän kuin totta. Itse olen myös isossa työyhteisössä töissä, ja sain kuulla että muiden henk.koht asioita puhutaan, miksi? Vastaavanlainen on melkein jo työpaikkakiusaamista. Ja kaikille ei tunnu olevan selvää, että salassapitovelvollisuus koskee kaikkia! Ajatellaan varmaan että eihän siinä pahaa ole, mutta olisiko näiden puhujien mielestä mukavaa, kun heidän asioita puhuttaisiin? Ei varmasti! Tähän maailmaan mahtuu liikaa ilkeitä ihmisiä.
Käyttäjän Kommentoija kuva

Olen huomannut samaa. Monelta pahalta vältyttäisiin kun toisten henk. koht. asioista lakattaisiin puhumasta kokonaan.
Käyttäjän Mitäpä tehdä  kuva

Pieni yksikkö, uusi työntekijä jolla taustalla entuudestaan ongelmia ko. Talossa olleena. Nyt ilmapiiri on kahtia jakautunut ja todettu selittävän yhtä asiaa yhdelle ja taas toista toiselle. Osastonhoitaja ei saa mitään otetta. Käsketty seurata tilannetta ja työntekijöiden keskustella keskenään. Kauanko tilannetta tulee seurata ja mitäpä keskustella ku riidankylväjä keksii älyttömyyksiä eikä myönnä omia virheitään, kääntää hänen tekemät virheet vastapuolen tekemiksi. Kyllä vaan on nautinnollista tehdä töitä.
Käyttäjän A kuva

Mun mustavalkoinen kommenttini on, että esimies ottaa nyt sen hukkaamansa direktio-oikeuden käyttöönsä ja.. ..huomautus, varoitus, potkut -protokolla lähtee menemään eteenpäin. Kyllä homma sillä asettuu - tavalla tai toisella.
Käyttäjän Anonyymi kuva

Ymmärsinköhän nyt ensinnäkään kommenttia edes aivan oikein. Siis jossain hoitoalan osastollako osastonhoitaja itse on siis määrännyt omaa henkilökuntaansa keskustelemaan keskenään jostain tietystä yhdestä osaston työntekijästä, koska työyhteisössä jotain ongelmia? Eli siis keskustelemaan yhdessä tämän kyseisen työntekijän kanssa, vai keskustelemaan hänen itsensä tietämättä, eli ns.selän takana? Tulikohan nyt itsellä väärinkäsitys ja mikäli niin, niin pahoittelut! Kirjoituksesta vain sai hieman ehkä sellaisen kuvan, mutta kieltämättä aika hurjilta kyllä kuullostaa myös moiset ohjeet, jos noin siis asia todella on!!
Mainos
Mainos