Tälläkin wanhalla aparaatilla saa etävastaanoton suoritettua. Kuva: Pixabay

#354: Etävastaanottoa

Kuten mä edeltävissä blogeissani #349 ja #350 HIMSS-konferenssin jälkimainingeissa kirjoittelin, niin etävastaanotto ja sen hyödyntäminen on yksi juttu mikä mut saa innostumaan. 

Muiden maailman kaukaisimpien kolkkien lisäksi Suomi, jossa on pitkät välimatkat, hyötyy erityisen paljon etävastaanottojen ja etäkonsultaatioiden tekemisestä. Etävastaanotosta, etäkonsultoinnista perinteisempänä ja pisimpään käytössä olleena muotona on ehkä aivan perinteinen lääkäriltä lääkärille tai sairaanhoitajalta lääkärille -puhelinkonsultaatio. "Hei, mulla ois potilas X jolla on vaivana Y ja löydöksiä Z. Mitä tehdä?". Ja tämä on hoidettu puhelimitse, tuolla vanhimmalla etävastaanoton välineellä.

HIMSS-konferenssissa näin muun muassa GlobalMed -firman etävastaanotto-"salkun". Siis salkku, jossa on videopuheluyhteyteen mahdollistavat laitteet sekä paljon muuta, mm. etäluettavaa stetoskooppia, otoskooppia jne. Tämän käyttäjiä voisivat olla esimerkiksi armeija tai vankilat. Miksei yhtä hyvin esimerkiksi kaukainen suomalainen kylä ja sairaanhoitajan vastaanotto?

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

Pitkät välimatkat saa monissa tapauksissa kurottua umpeen telemedisiinaa hyödyntäen. Sensorit, kamerat, ääniyhteys, röntgenkuvien siirto... Monenlaista helpottavaa teknologiaa on käytössä kun halutaan miminoida viive ja fyysinen välimatka ja maksimoida potilaan ja asiakkaan sekä organisaation hyödyt.

Puhuin edellä siis pääasiassa kliinikoiden (hoitajat, lääkärit) tekemästä etävastaanotosta. On sanomattakin selvää, että potilaiden omahoitoon liittyvä etävastaanotto on erityisen tehokasta ja potilas-/asiakastyytyväisyyttä henkivä asia. Omahoitaja tai omalääkäri-chat, itsehoitoportaalit ja virtuaaliset kotihoitokäynnit ovat omiaan lisäämään potilaiden hoitoon intensiivisyyttä, helppokäyttöisyyttä ja tehokkuutta sekä taloudellisessa että ajankäytöllisessä mielessä.

Soitellaan ja chattaillaan!

Mainos
Mainos