Lapsi, nuori, aikuinen tai vanhus - Jokainen haluaa tulla kuulluksi. Kuva: Pixabay

#355: Joku jolle puhua

Nyt kun (monilla meistä, ei toki kaikilla) on loma niin on aikaa tehdä niitä arkisia juttuja paremmin kuin työarkena.

On aikaa mietiskellä, vaikka samalla kun laittaa keittiötä kuntoon tai istuu saunan lauteilla muutaman löylynheiton pidempään kuin arjessa.

Tuli tuossa eilen saunassa istuskellessa mieleen, miten tärkeää on että ihminen tulee kuulluksi. On kyse nuoresta tai vanhuksesta, ystävästä tai potilaasta, on äärimmäisen tärkeää tulla kuulluksi. On asia sitten iloinen, arkinen tai surullinen, on hyvin tärkeää että ihminen kuka haluaa puhua toiselle ihmiselle tulee kuulluksi ja kohdatuksi. Kuuntelemisen taito... Sitä pitää treenata että tulee kuunnelluksi eikä ainoastaan kuulluksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

Mietinpä siinä sitten sitä omaa suhtautumistani kun joku ihminen purkaa ajatuksiaan minulle. Oikeastihan siinä ei tarvitse kai kun olla aidosti läsnä ja kuunnella, se riittänee useinmiten. Minulla on valitettavan monesti tarve ensin kuunnella ja sitten esittää ratkaisu ongelmaan. Tämä ei välttämättä aina ole oikea tapa, tyrkyttää pikaista ratkaisua jolla vaimentaa ongelma. Joskus taas tietysti huoliaan purkava ihminen haluaakin, että kuuntelijalla on tarjota apua ratkaisun muodossa. Ainakin hoitotyössä, kun toimimme asiantuntijoina, meidän tietysti odotetaan kuuntelemisen jälkeen esittävän ratkaisukeinoja ongelmaan ja huoleen. On siis tärkeä kuunnella, varmistaa että on ymmärtänyt oikein ja sen jälkeen olisi esitettävä jokin ratkaisuehdotus ongelmaan. Potilas varmasti haluaa tulla kuulluksi, mutta myös haluaa asiantuntijan esittävän ratkaisukeinoa ongelmaan.

Monenlaista keskustelua, kuulluksi ymmärtämistä siis on sekä siviilissä että työelämässä. Tärkeintä siviilissä lie se, että sinulla on joku ihminen, kenelle voit puhua asioistasi. Ja jos sinä olet se joku ihminen, muista -ja tässä puhun nyt myös itselleni- keskittyä kuuntelemaan. Pidä suu supussa äläkä tyrkytä lauseita täydentäen toiselle ihmiselle valmista ja pikaista ratkaisua ongelmaan.

Usein ei ole mistään sen kummemmasta kyse kuin että huomaa kysyä "Mitä sinulle kuuluu?", pysähtyy ja on läsnä. Antaa aikaa ja mahdollisuuden toiselle puhua asioista. Kiireessä ja väkisin ei varsinkaan herkempiä asioita voi purkaa. Täytyy olla aikaa ja luottamusta.

Mainos
Mainos