Välillä saa vähän hullutella. Töissäkin. Kuva: Pixabay

#365: Oletus ystävällisyydestä

Oletus ystävällisyydestä.

Se on oletusarvo, kun menet asiakkaana tai potilaana johonkin. Oletus on, että saat ystävällistä palvelua. Oletus on myöskin työntekijän puolelta antaa asiakkaalle ystävällistä palvelua. Mikä voi haitata näitä oletusarvoja?

Paljon on mahdollisia haittatekijöitä. Kukaan ei tunne toisen, kohdattavan ihmisen tarinaa tai taustoja. Mitäpä jos juuri tänä päivänä hän kenet kohtaat, on saanut tiedon läheisensä sairaudesta? Tai hän on nukkunut jostain syystä huonot yöunet jolloin vireys-ärtymystila ei ole ystävällisyyteen optimaalinen. Mitä jos kumpikin, asiakas ja asiakaspalvelija on ei-optimaalisessa tilassa? Tuleeko hyvä vai huono asiakaskokemus?

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

Tietysti tässä on muitakin oletusarvoja. Ammatilliseen käyttäytymiseen liittyy kyky antaa ystävällistä palvelua, vaikka itsellä olisi huonot yöunet takana tai harmittaisi lasten kiukuttelu kotona. Työntekijän murheet eivät tietystikään kuulu näkyä asiakkaalle, mutta (tietyin rajoituksin) asiakkaan ja potilaan huolet tietysti saavat näkyä hoitajalle. Jos tässä nyt hoitajan ammattia käytetään esimerkkinä.

Jos ei kykene ystävällisyyteen, niin pitää pystyä edes asiallisuuteen. Asiallinen pitää olla, joskus jopa huumorintajuinen ja joustava. Asiallisuuteen kuuluu, että ei myyjää eikä hoitajaa saa asiattomasti haukkua tai saati kohdella väkivalloin. Ei saa huutaa, jos siihen ei ole erityistä tarvetta (tämmöinen voisi olla esimerkiksi Puolustusvoimien toiminta tai Poliisin käskyttävä toiminta).

Työkaveruudesta. Kaikkien työkavereiden kanssa ei tietystikään tarvitse oletusarvoisesti olla parhaita ystäviä keskenään, mutta asialliset välit pitää olla ja hommat pitää pystyä hoitamaan samalla tavalla kenen tahansa työkaverin kanssa. Puhutaan nyt ainakin välttämättömimmistä hommista, esim. elvytys ja muu ihmisen hoitotyö. Ketään ei saa tarkoituksella syrjiä eikä selän takana puhua pahaa tai juoruta vääriä huhuja. 

Semmoisia ajatuksia ystävällisyydestä ja asiallisuudesta, lähinnä työpaikka-perspektiivillä.

Mainos
Mainos