Kuinka kohdata ihminen eri tilanteissa. Siinä sitä onkin elämänpituinen oppiminen. Kuva: Pixabay / Tero Vesalainen

#380: Kohtaamisesta

"Terveyden- ja sairaanhoidon ydin on potilaan kohtaamisessa."

Hyvin sanoi tässä jutussa Juha Tuominen HUSin toimitusjohtaja.

Ihmisen kohtaaminen on -tilanteesta ja kontekstista riippuen- aina hieman haasteellista. Siinä kohtaa kaksi erilaisen elämänkokemuksen ja -tilanteen omaavaa ihmistä. On viestin lähettäjä ja viestin vastaanottaja. Viestin lähettäjä muotoilee viestin omanlaisekseen, viestin vastaanottaja tulkitsee sen oman oppimansa ja kokemksiensa perusteella.

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

Kun puhutaan esimerkiksi sairaalakontekstissa, liittyy tilanteeseen edellä mainittujen asioiden lisäksi vielä tilanteen (esimerkiksi sairaus) aiheuttama jännite. Siksi kohtaamiset näissä olosuhteissa ovat erityisen herkkiä tulkinnalle, usein väärälle sellaiselle.

Tein vuosikaudet hoidon tarpeen arviota (triage). Siinä hyvin nopeaan tahtiin sisään tulee uusi potilas (omaisineen). Aikaa kohdata ihminen ihmisenä on noin 2-3 minuuttia. Tässä ajassa pitää suorittaa potilaan etsiminen tietojärjestelmästä, ongelman kartoitus, alustavien tietojen syöttö järjestelmään ja varsinainen hoidon tarpeen arviointi. Mielellään vielä aina hyvin, jos ei jopa täydellisesti. Emmehän halua tehdä vääriä arvioita liian hätäisesti.

Tässä ajassa tulee siis myös hoitaa ihmisen kohtaaminen nopeasti mutta arvokkaasti, potilasta kunnioittaen. Se on ajoittain hyvin haasteellista nopean aikataulun tuoman paineen vuoksi. Olisi mukava kuunnella lauseet aina loppuun, mutta kun päivystyshoidon tarve on todettu, joutui usein sanomaan "älkää minulle kertoko ihan kaikkea vielä, hoitoryhmässä sitten vielä hoitaja ja lääkäri teidän kanssanne juttelee". Eli joutuu olemaan epäkohtelias ja keskeyttämään ihmisen puheen hänelle tärkeästä asiasta. 

Emme me sitä kuitenkaan ilkeyttämme tee. Teemme sen siksi, että hommat sujuisivat nopeasti eteenpäin myös heidän 10-15 aulassa jonottavan muun kipeän potilaan kohdalla. Kuitenkin ymmärrän, että tilanteen kiire saattaa tehdä välinpitämättömän tunteen. 

Että on haasteellista kohdata ihminen toisensa jälkeen stressaavassa tilanteessa ja niin hyvin, ettei toisella tule siitä entistä kurjempi olo (kuin on jo muutoin sairauden vuoksi). Mutta parhaani aina olen yrittänyt ja niin yrittävät kollegatkin. Hoitajan / lääkärin ja potilaan kohtaamisen tulee olla aina ystävällinen ja asiallinen, se on oikeus ja kohtuus.

Mainos
Mainos