Aikaa on rajallisesti, myös työtehtävien suorittamiseen. Kuva: Pixabay

#389: Ei ole aikaa tehdä

Seuraan -tietysti- mielenkiinnolla keskustelua hoitajien alanvaihtosuunnitelmista, olenhan tällaisen alanvaihdon itsekin tehnyt. Oma alanvaihtoni tapahtui siis 4 vuotta sitten, joten asiasta on jo jonkin verran perspektiiviä ajallisesti ja ajatukset ovat päässeet asettumaan. 

Luin muun muassa tämän jutun Helsingin Sanomista. Siinä haastatellaan sairaanhoitaja Tanja Jeppeseniä, hän päätyi vaihtamaan hoitoalan kaupalliseen alaan.

Erityisesti yksi kappale tässä jutussa herätti mulla ajatuksia:

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

"Ohjaustyö esimerkiksi potilaan sitouttamisessa lääkehoitoon olisi sairaanhoitajien työn ydintä, mutta sellainen voi jäädä monien muiden työtehtävien alle."

Tämä. Tämä on ytimekkäästi varmaan monen meidän ajatus. Ollaan paikka paikoin ajauduttu kauaksi työn perustehtävistä, sammuttamaan tulipaloja sieltä sun täältä.

Kuinka tärkeä osa-alue on potilaan lääkehoito! Kuinka tärkeää olisi opastaa, ohjata, motivoida ja sitouttaa potilasta omaan hoitoonsa lääkehoidonkin suhteen! Monesti, hyvin monesti tosin hoito- ja ohjaustilanne potilaan kanssa päätyy hyvin pikaiseen mainintaan mitä lääkettä on aloitettu, "voit hakea lääkkeen apteekista, resepti menee sähköisesti". Tämä "tulipalojen sammuttelu" sen sijaan, että ohjattaisi potilasta lääkehoidossa, sairauden kanssa elämisessä, omassa seurannassa ja kotihoidossa. Tätä koin tapahtuvan varsinkin akuuttihoidossa.

Hoitajan perustehtävä on minun mielestä olla yhdistävä ja tulkitseva linkki terveydenhuoltojärjestelmän, sairauden, lääkityksen ja jopa teknologian välissä. Hoitajan tehtävä on olla tulkki ja välittäjä. Hoitajan ydintehtävä ei ole huolehtia laitteiden tai tavaran logistiikasta, tietotekniikan korjauksesta tai vianetsinnästä tai poliklinikan turvallisuudesta. Näitä tehtäviä varten on olemassa omat ammattiryhmänsä joiden erikoisosaamiseen nämä edellämainitut alueet lukeutuvat.

Jopa lääkehoidon suhteen on muista kuin hoitajan käsistä iso apu. Kannatan lämpimästi esimerkiksi osastofarmaseutin palveluita! Esimerkiksi päivystyksessä farmaseutin mukana oleminen tiimissä helpotti hoitajan työtä potilaan lääkehoidon suhteen aivan mielettömän paljon!

Mitä sitten tehdä? Miten helpottaa hoitajia keskittymään ydinosaamisalueisiin, tärkeimpiin tehtäviin? Prosesseja tulee katsoa oikeasti uusin silmin: Mitä tehdään, missä vaiheessa, kenen takia, kuka tekee? Esimerkiksi moderni potilastietojärjestelmä pystyy säästämään resursseja sekä turvaamaan potilashoitoa. Sairaalan sisäisten prosessien avaaminen ja kehittäminen voi auttaa jättämään esimerkiksi turhia työn vaiheita pois, siirtämään oikeille ihmisille.

On sanomattakin selvää, että (hoito)ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Peruspalveluiden pitää olla kunnossa ja saatavilla, ihmisillä tulee olla pääsy lääkärin ja hoitajan vastaanotolle jo varhaisessa vaiheessa. Ei ole mitenkään kestävää ja järkevää, että esimerkiksi päivystystä käytetään paikkaamaan päiväaikaisten palveluiden vajetta.

Paljon on tehty mutta paljon on vielä tehtävää.

Voi, kun voitaisiin siirtyä tulipalojen sammuttamismoodista jo pois. Hengähdettäisiin, keitettäisiin kahvit ja tehtäisiin hommat aivan uudella tavalla! Meidän ja potilaan parhaaksi.

Mainos
Mainos