Elvytyksessä, traumahälytyksessä - Puhu ja viesti selkeästi! Kuva: Pixabay / Andrzej Rembowski

#391: Tiimiviestinnästä

"Yy kaa koo nee vii kuu sei kasi ysi kymppi..... Viistoist!", mä sanon ääneen samaan tahtiin kun painelen elvytyksessä.

Tuntuu ajoittain hölmöltä, miksi pitää ääneen sanoa monta painallusta on? Kaikkihan sen tietää monta kertaa painellaan kerrallaan yhdessä syklissä.

Se sanotaan selkeyden vuoksi ääneen. Sanotaan siksi, että sun tiimikaverit tietävät esimerkiksi valmistautua painelemaan seuraavaksi. Tiimi tietää, koska on rytmintarkistuksen aika, tiimi tietää koska lääkitään. 

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

Kaikki pitää sanoa selkeyden vuoksi ja siksi, koska ihminen ei osaa lukea toisen ajatuksia. Me saatamme usein jättää asioita sanomatta myös siksi että vain unohdamme, mutta myös siksi koska meistä tuntuu, että tämä on liian itsestäänselvää.

Itsestäänselvyyksien sanominen on usein myös vain oma näkemys, toiselle osapuolelle asia ei ole lainkaan itsestäänselvyys. Myös potilaiden kanssa kommunikoidessa pitäisi muistaa sanoa asioita ääneen, vaikka se tuntuisi joskus meistä ammattilaisista itsestäänselvältä. "Huoh, tiedetäänhän me, että nyt joudutte odottamaan siksi kun teidän labratuloksia odotetaan vielä". No kun ei välttämättä tiedetä. Ei potilas / asiakas voi tietää meidän yksikön prosesseja, miten ne toimivat. Eivät voi tietää, vaikka tämä kuinka tuntuisi meistä itsestäänselvyydeltä ja meille päivittäiseltä tekemiseltä.

Vuorovastaavan, osastonhoitajan on hyvä puhua auki esimerkiksi prosesseja, asioita vaikkapa osastotunnilla: "Eli ovathan kaikki kuulleet, että tästä eteenpäin toimimme asiassa X tavalla Y. Tämä tarkoittaa sitä, että..." ja puhutaan prosessi auki. Jätetään aikaa mahdollisille kysymyksille, koska mikään esitys tai tiedote ei ole täydellinen.

Tämä edellä mainittu koskee mielestäni kaikkea viestintää: Se koskee esimerkiksi sairaalan sisäisten tiimien viestintää, viranomaisten välistä viestintää sekä ammattilaisviestintää potilaan tai omaisen suuntaan. Vuoronvaihtoraportteja, ennakkoilmoituksia, potilaan saapumista leikkaussaliin... 

Mikään teknologia ei tule koskaan kokonaan korvaamaan ihmisten välistä viestintää potilastyössä.

 

Mainos
Mainos