Miten tärkeä matkapuhelimesta on tullutkaan ihmiselle, potilaalle, asiakkaalle! Kuva: Pixabay

#410: Kännykkä

Aloitin hoitajan työt 90-luvun lopussa. Silloin oli tarkkaa, että silloisia matkapuhelimia ei saanut tuoda lähelle lääkintälaitteita. Käsittääkseni oli ollut tapauksia, joissa esimerkiksi ruiskupumppu tai infuusiolaskuri oli ottanut häiriötä matkapuhelimen ollessa liian lähellä. Uskoisin, että tässä oli kyseessä suht varhaiset vuodet matkapuhelimen käytössä ja tästä ollaan tietysti opittu.

Hakulaitteista siirryttiin päivystäjä- / rooli- ja osastokohtaisiin kännyköihin omassa työhistoriassani noin hieman ennen vuosituhannen vaihdetta. Siirtyminen kännykkään vapautti esimerkiksi päivystäjän työtä huomattavasti, kun hoito-ohjeita voitiin antaa matkapuhelimen kautta nopeammin kuin hakuun vastaamalla.

Potilailla matkapuhelimet ovat olleet mukana sairaalareissuilla tietysti samalla tavalla kuin meillä henkilökunnalla. Aluksi potilaita muistuteltiin laittamaan puhelimet ehdottomasti kiinni, kun saavutaan sairaalaan, ettei vaan tapahdu mitään vaaratilanteita. Nykyään puhelimen käyttö on onneksi vapaampaa, esimerkiksi vuodeosastojen potilaspuhelimet lie korvattu miltei kokonaan sillä, että jokaisella potilaalla on oma puhelin mukana. Kätevämpäähän se on sekä henkilökunnan että potilaan ja omaisten kannalta. Sairaalassa olevan omaisen saa tutusta numerosta kiinni ja voi ottaa perheen kanssa vaikka videopuhelun ikävää helpottamaan! 

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

Sairaalan vuoteessa maatessa matkapuhelimen avulla on ehkä hieman vähemmän tylsää. Voi WhatsApp-viestitellä läheisten ja kavereiden kanssa, pelata, katsoa videoita ja sarjoja... Puhelin on nykyään se henkilökohtainen monikäyttöinen viihdelaite, jota se ei ollut 20 vuotta sitten. Tai no, oli silloin matopeli...

Samalla tavalla se puhelin hyödyttää esimerkiksi vuorossa olevaa hoitajaa. Lapset kysyvät kotoa "Mitä mä syön?" johon on nykyään helppo vastata "Katso mitä jääkaapista löytyy", vaikkapa :)

Potilas tai hoitaja katsoo puhelimensa kautta kotona sijaitsevien sensorien avulla lämpötilaa, varmistaa että ovet ovat lukittuna... Tarkistaa lasten Wilmat ja pankkitilin saldon.

Semmoista muistelua sairaalatyöstä ja puhelimista. Nykyisin eivät pumput sekoile ja puhelinta saa aika vapaasti onneksi käyttää sairaalassa, sekä työ- että henkilökohtaisissa asioissa. Helpottaa potilaan ja henkilökunnan elämää huomattavasti, kun asiat hoituvat kätevämmin. 

Mainos
Mainos