Sujuvaa ryhmätyötä voi nähdä esimerkiksi ravintolan keittiössä tai sairaalassa. Kuva: Pixabay

#417: Muista, että sinuakin ihaillaan

Oletko koskaan ajatellut, miltä työntekosi näyttää asiakkaiden tai potilaiden silmissä?

Sinä näyttäydyt heille ammattilaisena. Käytät (todennäköisesti) työvaatetusta, puhut työpaikkasi prosesseista ja osaat kääntää esimerkiksi lääketieteen sanastoa potilaan ymmärtämälle kielelle. Tiedät yksikkösi tilat ja palvelut, röntgenin, labran ja kahvion.

Eikä tässä vielä kaikki, kuten TV-shopin mainoksessa sanottaisiin. Sinä, ammattilainen, osaat myös kasata steriilin pöydän työkaluineen toimenpiteeseen jos toiseenkin. Osaat käyttää ruiskupumppua ja osaat elvyttää. Tiedät protokollat traumahälytykseen tai AVH-potilaan hoitoon. Työvuosien karttuessa näistä tulee sinulle osittain selkärangasta tulevia automaattisia taitoja, ja osaat tilanteen vaatiessa myös soveltaa aiemmin oppimaasi uuden tilanteen hoitoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

Toimit hyvin usein jo ennen varsinaista tilannetta ja tarvetta. Ennakoit. Tiedät esimerkiksi saapuvasta potilaasta jo muutaman parametrin tai yhden labran perusteella miten hoitokuviot todennäköisesti tulevat menemään.

"Laittakaa tämä sairaalan pyjama jo tässä vaiheessa päälle, näyttää melko todennäköiseltä, että jäätte sairaalaan. Ja saahan sen sairaalan pyjaman pois päältä, jos jostain syystä ei niin kävisikään."

"Otin jo valmiiksi EKG:n ja tilasin nämä labrat", hoitaja sanoo päivystävälle lääkärille, joka saapuu katsomaan potilasta. Ollaan ajan säästämiseksi tehty jo kaikki mahdollinen, mitä hoitajalla vaan tulee mieleen, sitä perus pissanäytettä myöten.

Näin näyttäytyy ihailtavasti ammattilaisen työ, osaaminen ja ennakoiva tekeminen. Potilaalle se merkitsee sujuvaa hoitoprosessia ja mahdollisimman vähän hukkaan heitettyä aikaa. Potilas näkee vain osan työstä. Hänen on vaikea tietää sitä mitä ei näe, esimerkiksi päivystyksen kokonaistilannetta ja sitä miten se vaikuttaa esimerkiksi pidentyneenä odotusaikana tutkimukseen pääsyssä. Silti uskoisin, että useimmat potilaat ymmärtävät myös sen, että joskus kestää, vaikka juuri siinä samassa huoneessa ei tunnukaan mitään tapahtuvan.

Ihailen ylipäätään sujuvaa ammattitaitoa, oli se sitten ravintolan keittiössä tai autokorjaamolla. Autokorjaamolla ihailen sitä, kun jollain on varmuutta sanoa, mitä autolleni ei kannata tehdä ja ravintolassa ihailen sitä, miten kokki ja muu henkilökunta tekevät monta asiaa taidokkaasti ja nopeasti toinen toisensa jälkeen.

Muista, että sinuakin ihaillaan. Ei ole väärin loistaa työssään ja liidellä tipanlaitosta toiseen, varmana siitä mitä tekee. 

You are a rockstar!

Mainos
Mainos