Tiimityötä, palapeliä. Sitä on ihmisen hoito. Kuva: Pixabay

#421: Palapeli

Oletko koskaan miettinyt, miten monesta osaajasta ja osa-alueesta tuote nimeltä potilaan hoito koostuu?

Yhden potilaan vaikkapa päivystyskäynnin onnistumisen taustalla on niin monia tekijöitä (tarkoitan tällä sekä asioita että ihmisiä) että kaikkien mainitseminen on miltei mahdotonta.

Potilaan tapaa ensiarviohoitaja, mahdollisesti yhdessä sihteerin kanssa. Potilaan hoidon aloittaa toinen hoitaja yhdessä lääkärin kanssa. Potilaan tutkimuksia suorittaa esimerkiksi röntgenhoitaja ja laboratoriohoitaja. Potilaan saattaa siirtää osastolle potilaskuljettaja, ja ruoan polille on tuonut laitoshuoltaja yhdessä logistiikasta huolehtivan työntekijän kanssa. 

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

Ei ole itsestäänselvyys, että polilla on hoitajia ja lääkäreitä tarpeeksi vuorossa. Henkilökunta, eli ihmiset, on yksikön tärkeimpiä resursseja, ja onnistuneen resurssoinnin takana on hallinto (ylilääkärit, ylihoitajat) sekä ihmiset, jotka järjestävät ja budjetoivat toimintaan rahaa. Ilman rahaa ei saa ostettua osaajia eikä välineitä. (Ja mistä toiminnan mahdollistava raha tulee? Pääasiassa veroista, asiakasmaksuista ja omavastuista eli kansalaisilta.)

Edellä kuvattu on vain pieni raapaisu siitä, mikä porukka tyypillisimmillään osallistuu potilaan hoitoon. Eikä vielä ole mainittukaan sosiaalityöntekijää, ensihoitoa, taksinkuljettajaa... 

Hoitajan onnistuneen työn takaa myös toimiva tietotekniikka. Sairaalan tietotekniikan toimivuudesta vastaavat "kulissien takana" toisenlaiset ammattilaiset. He huolehtivat, että kaikki mitä sairaalassa tehdään tietokoneilla (potilaskertomukset, laboratorio ja röntgen, tavaroiden ja lääkkeiden tilaus jne.), toimii tilanteessa kuin tilanteessa. Järjestelmä- ja sovellusasiantuntijat, teknikot, insinöörit saavat meidän potilaan kohtaavien ihmisten työpäivän sujumaan. 

Puhumattakaan LVI-alan ammattilaisista ja muista ihmisistä, jotka huolehtivat kiinteistön toimivuudesta ja turvallisuudesta. He ovat myös osa potilaan onnistunutta hoitoa. En esimerkiksi mitenkään pystyisi potilastyön ohessa huolehtimaan kiskoiltaan pudonneesta ambulanssihallin ovesta tai vesivahingosta itse. (En kyllä olisi osannutkaan, vaikka olisinkin onnistunut multitaskaamaan...)

Potilaan hoito on siis uskomattoman monisäikeistä ja monen asian (onnistumisen) summa. Kaikkia näitä ammattiryhmiä olen aina yrittänyt urani aikana muistaa kiittää ääneen siitä, että lopputuote - potilaan hoito - onnistuu. Potilaan saattaa kohdata vain muutama ammattihenkilö, mutta kuten sanottu, onnistuneen potilashoidon taustalla on monia, monia henkilöitä ja ammattiryhmiä.

Kiitos meille kaikille!

Mainos
Mainos