Ihana ja välttämätön uni. Kuva: Pixabay

#427: Työpäivän jälkeinen lepo

Varsinkin vuorotyö ja vuodenaikojen vaihtelut tekevät terveellisen unirytmin ylläpidon melko haastavaksi.

Vuorotyövuosinani tämä tuli tutuksi. Ilta-aamu-yhdistelmät, yhden päivän vapaat pitkien työputkien välissä, yövuoron jälkeinen rytminkääntö... Paljon sellaisia elementtejä, jotka ovat omiaan häiritsemään ihmisen luontaista unirytmiä. Näihin vuorotyön aiheuttamiin kommervenkkeihin on konsteja yhtä monta kun on vuorotyön tekijöitäkin, kaikkea lämpimästä maidosta ja villasukista korvatulppiin.

Sanomattakin on selvää, että esimerkiksi perhe-elämän ja yövuorojen yhdistelmä on todella haastava. Yövuorosta kotiin palaaminen, kesäinen valoisa aamu kun palaat kotiin ja pitäisi käydä nukkumaan. Muu perhe heräilee uuteen (loma)päivään, linnut laulavat ja maailma elää ja asiat tapahtuvat 8-16 välillä. On juuri se aika kun minun pitäisi levätä seuraavaa yövuoroa varten, mutta maailma ei lepää. 

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

Hieman helpotusta esimerkiksi asioiden hoitoon (vero-, pankki- ym. asiat) on tietysti tullut digitaalisten / verkkopalveluiden myötä. Mutta hyvää unta eivät digitaalisetkaan palvelut korvaa.

Iltavuoroista oli joskus hyvin vaikea rauhoittua kotona niin, että sänkyyn mennessä oli rauhallinen ja levollinen olo. Monesti iltavuorot (ainakin päivystyksessä) olivat loppuun saakka niin kiireisiä, että kierrokset olivat päällä vielä kotiin tullessa. Siinä kotiin palatessa tietysti lapsilla on asiaa, huomisen ruokia on katsottava ja koira on käytettävä ulkona. Varsinkin jos työmatka on kovin lyhyt, eivät työmatkan aikana ehdi ajatukset asettua tarpeeksi kotimoodiin. Olisi hyvä, jos kotiin palattua olisi hetki rauhallista, omaa aikaa. Mutta sitä ei tietysti läheskään aina ole mahdollista saada.

Uni on tärkeää, sanomattakin selvää. Uni on niin perustarve, että jos nukkumiseen tulee ongelmia niin kaikki muu vointi alkaa kärsiä.

Viisasten kiveä en vuorotyövuosieni aikana löytänyt siihen, mikä auttaa minua nukkumaan hyvin. Mutta jälkikäteen ajateltuna voisi neuvona sanoa sen, että puhu rohkeasti mahdollisista univaikeuksistasi esimerkiksi työterveyshuollon kanssa. Myös, jos mahdollista, yritä vaikuttaa työvuorosuunnitelmiisi niin, että työaikaergonomia toteutuu parhaalla mahdollisella tavalla. Osalle meistä esimerkiksi sopivat yövuorot, osalle eivät.

Hyvää ja levollista marraskuun loppua! 

Mainos
Mainos