Kuva: geralt | Pixabay

Mitä potilaatkin ajattelevat, kun hoitaja räplää älypuhelinta?

Nykyiset Ciscon palikkapuhelimet ja hakulaitteet jäävät historiaan, kun sairaalan hankkimat iPhone 7 -älypuhelimet otetaan käyttöön hoitoa koskevan kommunikaation tueksi. Mielenkiinnolla odotan, miten sovellus kantaa lupauksensa käytännössä. Ainakin teoriassa sen tarjoamat mahdollisuudet vaikuttavat työtä helpottavilta, mutta paljon riippuu myös siitä, minkälaisen kulttuurin käyttäjät luovat sovelluksen ympärille.

Käyttäjäkulttuurista puheen ollen koulutuksessa painotettiin: "Muistakaa kertoa potilaille, että tämä on työpuhelin, jotta he eivät luule teidän pelaavan Candy Crushia ja pilaa osastonne arvosanaa potilastyytyväisyyskyselyissä." Kyselyiden tulokset, kun vaikuttavat kuitenkin osaltaan siihen, miten sairaala saa vakuutusyhtiöiltä korvauksia toteutuneesta hoidosta.

Todellisuudessa näihin puhelimiin on asennettu sovellus, jonka avulla voi viestittelemälläkin kommunikoida hoitavan ja konsultoivien lääkärien kanssa sekä toisten sairaanhoitajien, hoiva-avustajien ja muiden hoitoon osallistuvien ammattilaisten kanssa. Labra voi lähettää tiedon kriittisistä labra-arvoista ja sovellus herjaa tietyin väliajoin, kunnes viestiin reagoidaan lukemalla se. Kriittisen labra-arvon voi välittää edelleen lääkärille tägäämällä viestiin tietyn potilaan sairauskertomuslinkkeineen.

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

Konsultoimisen lisäksi viestilläkin voi pyytää esimerkiksi siirtoapua tai tiettyjen lääkkeiden kohdalla kaksoistarkastajaa potilashuoneeseen. Jatkossa sovelluksen kehitystyön myötä on tarkoituksena välittää puhelimeen myös telemetriahälytykset suodatettuina; kukaan ei kaipaa jatkuvaa artefaktatulvaa!

Jostain syystä yhdysvaltalaista konsultaatiokulttuuria – tai miten saa oikean ihmisen langan päähän – on ollut jotenkin vaikea käsittää. Suomessa totuin siihen, että hoitava lääkäri konsultoi pääsääntöisesti itse muita erikoisaloja, mikä tuntuu järkevimmältä.

Kun täällä jokainen lääkäri vastaa tiukasti vain omasta tontistaan, joutuu lopulta sairaanhoitajana sumplimaan moninkertaisia tai keskenään ristiriitaisia määräyksiä, kun kukaan ei ole päävastuussa, koostamassa hoitoa lääketieteen näkökulmasta, ja silti sairaanhoitajan rooli on hierarkkisesti alisteisempi lääkärin määräyksille kuin Suomessa. Useimmiten konsultoivia lääkäreitä voi kuitenkin olla lähemmäs kymmenen: kardiologi, keuhkolääkäri, endokrinologi, nefrologi, infektiolääkäri, ortopedi, traumakirurgi sekä yleiskirurgi.

Konsulteista ei ole selkeää nimi- tai numerolistaa ja usein on helpointa soittaa yksinkertaisesti operaattorin kautta, kunhan tietää mitä ryhmää tai kenen alaisuudesta hakee konsulttipalvelua. Nyt toivon, että sovelluksen myötä konsultit olisivat mutkattomammin saatavilla.

Tähän mennessä labra on ollut velvoitettu soittamaan kriittisistä labra-arvoista, jopa silloin, kun on tiedossa, että korkea kreatiniini- tai kaliumarvo liittyy potilaan krooniseen munuaisten vajaatoimintaan. Mikäli potilastietojärjestelmästä ei löydy määräystä olla soittamatta, sairaanhoitajalla on labrahoitajan yhteydenotosta 30 min aikaa olla yhteydessä nefrologiin – joka saattaa haukkua tyhmäksi ja lyödä luurin korvaan, vaikka kyseessä on protokolla, kun ei ole voimassaolevaa määräystä jättää soittamatta. Kriittisen labra-arvon välittäminen viestillä tuntuu tästäkin syystä helpommalta, ja ylipäätään viestin lähettäminen vaatii vähemmän aikaa ja vaivannäköä.

Kotiosastoni on 40-paikkainen osasto, joka on jaettu kahteen siipeen. Kun jokaisella potilaalla on yksityishuone, työvuoron aikana kertyy askeleita. Sovelluksella voi pyytää esimerkiksi siirtoapua tiettyyn huoneeseen joutumatta metsästämään toista hoitajaa tai hoiva-avustajaa pitkin käytäviä, huoneita ja kansliaa.

Siirtoavun lisäksi esimerkiksi insuliinit, hepariini- ja parenteraaliset infuusiot on kaksoistarkistettava potilashuoneessa. Tosin insuliinikynän kanssa voi raahata kiertokärryä edestakaisin skannattuaan ensin potilaan rannekkeen.

Muiden etsiminen vie toisinaan turhaa aikaa ja on aina pois potilailta, joten toivon, että sovelluksen myötä työflow'sta saadaan sujuvampi tälläkin tavalla. Luotan kuitenkin kokemuksen perusteella siihen, että kaikki kollegat rientävät niskoittelematta ja itse asiassa yllättävän herkästi avuksi. Teemme tätä työtä yhdessä ja potilaidemme parhaaksi ja sen kyllä huomaa työilmapiirissä.

Nähtäväksi jää miten sovellus vaikuttaa työhömme, kunhan luovumme uuden vastustuksesta pelkän vastustamisen vuoksi. Tämäkin muuttaa hoitotyötä omalla tavallaan ja on meistä itsestämme kiinni, että hyödynnämme apuvälineitä parhaalla mahdollisella tavalla, pitäen mielessä perimmäisen tavoitteemme, potilaan laadukkaan ja asiantuntevan hoidon.

Sairaan(hyvä)hoitaja facebookissa

Kommentit

Käyttäjän Lara kuva

Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta tällainen sovellus. Älypuhelinten käyttö on nykyaikaa ja nähtäväksi jää kuinka ne hoitotyössä lopulta näyttäytyvät. Joutuuko hoitaja viettämään yhtä paljon aikaa puhelimen näyttöä vahdaten kuin tietokoneenkin? Jäi mietityttämään miten tämän sovelluksen kautta tieto potilaasta siirtyy eteenpäin? Eli siis kuinka suuri tietoturvariski siinä on potilaan näkökulmasta...
Mainos
Mainos