Mitä teet, kun asiakas tulee huonovointiseksi? Entä jos auto juuttuu lumeen? Nämä ovat tehtäviä, joita ratkotaan kotihoidon perehdytyspelissä

Etelä-Savossa voi opetella kotihoidon käytäntöjä mobiilipelin avulla.

Kuvateksti
Perehdytyspelissä on kaksi vaikeustasoa: helpompi ja vaikeampi kotihoidon päivä.
Kuva: Jenni Wahteristo

Puhelin on ollut jo pitkään tärkeä työväline Essoten kotihoidossa Etelä-Savossa. Heti työvuoron alkaessa kirjaudutaan puhelimella ohjelmaan, josta näkee omien asiakkaiden tiedot ja jonne tehdään kirjaukset kotikäynneillä.

”Niinpä oli luontevaa, että myös perehdytystä varten kehitettiin kännykällä pelattava peli. Idea peliin lähti erään työntekijän ehdotuksesta. Käytin lukuisia työtunteja etsimällä pelialustaa, johon meillä olisi varaa”, sanoo hanketta vetänyt sairaanhoitaja, terveystieteiden maisteri Susanna Lempiäinen, 34.

Essoten kotihoidossa käytetään Seppo-perehdytyspeliä. Peli räätälöitiin kotihoidon tarpeisiin sopivaksi Vetovoimainen kotihoito -hankkeessa. Vastaavaa peliä ei käytetä tiettävästi kotihoidossa muualla Suomessa.

Pelistä on iloa ja hyötyä myös kokeneille kotihoidon työntekijöille.

Perehdytykselle on kotihoidossa ­paljon tarvetta, sillä työntekijät vaihtuvat usein ja varsinkin kesällä on paljon sijaisia. Vakituisilla työntekijöillä ei aina ole perehdytykseen tarpeeksi aikaa.

”Tietokoneen tai puhelimen nettiselaimella toimiva perehdytyspeli on hyvä lisä perehdytyskansiolle, sillä se huomioi erilaiset oppijat. Selviytyäkseen pelistä täytyy lukea tarkkaan myös perehdytysopas. Pelissä on tehosteita, videoita ja äänitteitä, jotka konkretisoivat asioita”, Susanna kertoo.

Peliä kehitettiin vuoden verran kotimaisen peliyhtiön ja Essoten kotihoidon ammattilaisten kanssa. Ensimmäiset pelit päästiin pelaamaan viime syyskuussa Puumalan kotihoidossa, jossa oli yli viisikymmentä koekäyttäjää. Hankkeen aikana pelistä tehtiin myös opiskelijaversio.

”Pelistä on iloa ja hyötyä myös kokeneille kotihoidon työntekijöille, sillä sen avulla voi testata ja kerrata omia tietojaan ja taitojaan. Tulevaisuudessa pelaaminen kuuluu Essoten kotihoidossa kaikkien perehdytysohjelmaan.”

Utelias sukulainen soittaa

Kotihoidon sairaanhoitajana Puumalassa työskentelevä Jenni Hakkarainen, 35, nauraa olleensa aina kova tyttö pelaamaan puhelimen pallopeliä.

”Kun kokeilin perehdytyspeliä, koukutuin heti ja oli ihan pakko naputtaa se loppuun asti. Peli muistuttaa kokeneitakin työntekijöitä asioista, joita pitää helposti itsestään selvinä.”

Kilpailuhenkiset työkaverit voivat pelata peliä yhdessäkin. Susannaa harmittaa vieläkin, että Jenni sai pelistä muutaman pisteen enemmän kuin hän. Peliin menee kokeneelta pelaajalta noin 20 minuuttia ja aloittelijalta noin 45 minuuttia.

Pelissä on kaksi vaikeustasoa: helpompi ja vaikeampi kotihoidon päivä. Ihan aluksi käydään läpi kotihoidon sanasto: esimerkiksi Anja on lääkkeiden annosjakeluohjelma ja Hilkka kotihoidon toiminnanohjausohjelma.

Kotikäynneillä tapahtuu arkisia ja konkreettisia asioita. Mitä tehdään, kun Lauri on tullut huonovointiseksi? Pelaaja saa neljä vaihtoehtoa, joista pitää valita kaksi.

Ulla Utelias soittaa kysyäkseen sukulaisensa kotihoidosta.

Lääkkeitä jaettaessa testataan, osaako pelaaja oikeat toimintatavat. Peli ottaa huomioon pelaajan lääkeluvan laajuuden.

Eräässä kohdassa Ulla Utelias soittaa kysyäkseen sukulaisensa kotihoidosta. Ullalle pitää osata valita oikeat vastausvaihtoehdot tietyn ajan kuluessa. Peliin kuuluu myös turvapuhelinhälytys ja yhteydenotto Tilannekeskukseen, joka koordinoi sote-palveluita Essoten alueella. Matkustaminen-osiossa neuvotaan esimerkiksi matkalaskun teko.

”Yksi hauskimmista arkisista pelikohdista on auton juuttuminen lumeen. Pelaajan pitää tietää, miten silloin toimitaan”, Jenni kertoo.

Myös kesätyöntekijät ja harjoittelijat saavat perehdytyspelin käyttöönsä.

”Toki ohjaan heitä myös kentällä ja pyydän tutustumaan perehdytyskansioon. Mutta pelin avulla ihminen hahmottaa tasoaan ja tietää, mistä pitää saada lisää tietoja”, Jenni pohtii.

Kyselyjä muualta Suomesta

Essoten kotihoito sai Kuntatyö 2030 -gaalassa palkinnon sekä perehdytyspelistä että kotihoidon työntekijälähtöisestä kehittämisestä.

”Kuntapalkinnon jälkeen meille on tullut paljon kyselyjä pelistä. Neuvomme mielellämme. Essote maksoi Seppo-yritykselle aloitusmaksun ja nyt käyttölisenssimaksuja. Minusta on hienoa, että sote-alallakin on siirrytty sähköisiin perehdytyksiin. Muilla aloilla pelillistäminen on jo vanha juttu”, Susanna sanoo.