”Vanhusten kanssa on hellyttäviä hetkiä. Hyviä kohtaamisia on paljon, ja ne jäävät lämmittämään mieltä.”
Työikäisiä asiakkaita mahtuu työpäivään noin kahdeksasta kymmeneen. Yritys huolehtii muun muassa Finnairin työntekijöiden hampaista.
”Saamme kiitosta siitä, että hammashoito hoituu näppärästi kesken työpäivän eikä matkoihin kulu aikaa. Aika tavallinen toimi on esimerkiksi tarkastus ja hammaskiven poisto.”
Satu arvioi tapaavansa pelkopotilaita lähes päivittäin. He kokevat, että hammashoito tutussa ympäristössä on helpotus.
”Klinikalle tullessa jo hajut voivat nostaa pelon tunteen pintaan. Pelkopotilaan kanssa toimii rauhallisuus ja lempeys. Esimerkiksi musiikin kuuntelu korvanapeilla voi auttaa, jos poran ääni tuntuu pahalta.”
Välillä Satu käy hammaslääkärin kanssa päivän mittaan useassa kohteessa, välillä kaikki asukkaat ovat esimerkiksi samasta hoivakodista. Työparit vaihtuvat – se on koettu toimivaksi systeemiksi. Toimistotyöntekijä huolehtii hammashoidon ajanvarauksista ja suunnittelee kunkin työparin päivät.
Sadulla on alan työkokemusta kymmenisen vuotta eikä hän keksi, mitä kaipaisi perinteisestä klinikkatyöskentelystä pysyvässä toimipisteessä.