Opetusta tositilanteessa

3.9.2025
Teksti Tiina Suomalainen | Kuvat Jani Kautto

Seurasimme ensihoitajaopiskelija Veeti Soinin päivää opetusambulanssissa, jossa työskentelee ensihoitajan lisäksi myös opettaja.

Virve hälyttää tehtävälle, jonka koodi on B704. Kyseessä on rintakipupotilas, 84-vuotias mies. Ambulanssiin kiirehtivät ensihoitaja Essi Lilja, opettaja Pauliina Huovila ja ensihoidon opiskelija Veeti Soini.

On toukokuinen torstai, ja Veeti Soinin kolmas opiskeluvuosi lähenee loppuaan. Hänellä on parhaillaan menossa harjoittelu LABlanssissa eli LAB-ammattikorkeakoulun ja Etelä-Karjalan hyvinvointialueen yhteisessä opetusambulanssissa, jossa ensihoidon opiskelija harjoittelee työelämää yhdessä ensihoidon opettajan ja hyvinvointialueen ensihoitajan ohjauksessa.

Essi istuu rattiin ja laittaa pillit päälle. Matkaa Lappeenrannan keskustasta kohteeseen maaseudulle kertyy noin 15 kilometriä. Ajon aikana Pauliina ja Veeti tekevät alustavan suunnitelman siitä, miten perillä toimitaan.

Intensiivinen viikko

Viikon mittainen jakso LABlanssissa on sijoitettu perustason harjoittelun ja hoitotason harjoittelun puoliväliin, jotta tuntuma käytännön työhön säilyisi ja hoitotason harjoitteluun olisi helpompi siirtyä.

LABlanssijakso ei ole pakollinen, mutta suurin osa opiskelijoista haluaa suorittaa sen.

Ensihoitaja Essi Lilja ja ensihoitajaopiskelija Veeti Soini ambulanssissa

Ajon aikana Pauliina ja Veeti tekevät suunnitelman siitä, miten perillä toimitaan.

Kyseisellä Ratakadun asemalla on kaksi ambulanssia, ja jos molemmat autot ovat asemalla vapaana, hälytys tulee yleensä ensisijaisesti LABlanssille. Näin opiskelijalle kertyy mahdollisimman paljon kokemusta.

”Opetus on hyvin intensiivistä. Paljon intensiivisempää kuin se oli perustason harjoittelussa. Tässä pystyy myös kysymään matalalla kynnyksellä asioista, jotka jäävät mietityttämään”, Veeti kertoo.

Pauliinan mukaan tässä on LABlanssin juju. Opettajat huomaavat melko usein, että opiskelija ei olekaan perustason harjoittelussa uskaltanut kysyä mieltään askarruttavista asioista tai sanoa, että ei osaa vielä tätä tai tuota.

”Silloin ei myöskään saa tarvitsemaansa ohjausta ja on hankala kehittyä.”

Mainos alkaa
Mainos alkaa
Talvinen piirrosmaisema lumisesta rinteestä pikkutaloineen ja metsäneläimineen.
Mainos päättyy
Mainos päättyy
Onko ensihoitajilla tapana töksäytellä ja säikäyttää opiskelija?

Pauliina kertoo eräästä opiskelijasta, joka oli omien sanojensa mukaan perustason harjoittelussa aivan lukossa ja koki myös saaneensa ikävää palautetta, jos kysyi jotakin.

”LABlanssissa hänelle tuli tunne, että kyllä hänestä sittenkin taitaa olla ensihoitajaksi. Se on kyllä ollut yksi hienoimmista palautteista, jonka olemme saaneet.”

Viriää keskustelu siitä, millaisia kokemuksia ensihoidon opiskelijoilla on ylipäätään harjoitteluista. Onko ensihoitajilla tapana töksäytellä ja säikäyttää opiskelija?

”Minun opiskelukavereistani ehdottomasti suurin osa on ollut tyytyväisiä perustason harjoitteluun ja ohjaukseen”, Veeti sanoo.

Ensihoidossa annetaan kohdennettuja käskyjä. Sitä ei kukaan tee ilkeyttään.
Ensihoitajaopiskelija Veeti Soini ja ensihoitaja Essi Lilja seisomassa ambulanssin takana.

Itsekin ensihoitajana toiminut Pauliina pohtii, että joskus opiskelija saattaa säikähtää suoraa puhetta. Hän työskenteli ensihoitajana ennen siirtymistään LABiin simulaatio-ohjaajaksi.

”Väittäisin, että kyse ei ole tylyydestä vaan työn luonteesta. Ensihoitoon hakeutuu töihin persoonallisuudeltaan suoria ihmisiä. Lisäksi ensihoidossa annetaan kohdennettuja käskyjä. Sitä ei kukaan tee ilkeyttään. Tästä olemme puhuneet Veetinkin kanssa.”

Essi huomauttaa, että hän on aina pitänyt opiskelijaohjauksesta ja siksi hän hakeutui myös LABlanssiin. Hänen lisäkseen opetusambulansissa työskentelee toinen ensihoitaja, jonka kanssa Essi vuorottelee 12 viikon jaksoissa.

Myös opettajat hyötyvät

Ennen päivän ensimmäistä hälytystehtävää kolmikko on ehtinyt tehdä aamutoimet. He ovat avanneet tietokoneet ja potilastietojärjestelmät, Veeti on käynyt läpi hoitorepun ja ambulanssin tarvikkeet ja tehnyt tarvittavat täydennykset.

LABlanssiharjoittelulle on viikko-ohjelma, jota toteutetaan keikkojen lomassa. Viikon aikana opiskelija perehtyy ambulanssiin, sen varusteisiin ja laitteisiin sekä ensihoidossa käytettäviin lääkkeisiin ja potilastietojärjestelmiin. Veeti on päässyt myös ajamaan ambulanssia kiireettömillä keikoilla.

Opettajalla on pedagogista ammattitaitoa, ja ohjaus menee syvemmälle kuin normaalissa harjoittelussa.

Torstain ohjelmaan kuuluu muun muassa laitteisiin perehtymistä, esimerkiksi kannettavan verikaasuanalysaattorin lataaminen, hemoglobiinimittarin puhdistus sekä hengityskoneen käytön opettelua. Hengityskoneen käyttö kuuluu hoitotason harjoitteluun, mutta LABlanssissa siihen jo orientoidutaan.

Pauliina pohtii, että opettajan mukana olo harjoittelussa hyödyttää opiskelijoita monin tavoin. Opettajalla on pedagogista ammattitaitoa, ja ohjaus menee syvemmälle kuin normaalissa harjoittelussa. Opiskelija pääsee myös tutustumaan opettajaan hyvin, sillä viikon aikana työskennellään tiiviisti yhdessä.

Pauliinan lisäksi LABlanssissa työskentelee neljä muuta ensihoidon opettajaa.

”Me opettajat hyödymme tästä myös, sillä saamme kaikista uusimman ja ajankohtaisimman tiedon. Ensihoidon kenttä muuttuu koko ajan, ja tämä auttaa osaltaan pitämään osaamisemme ajan tasalla.”

Essi lisää, että LABlanssi kehittää ensihoitajiakin.

”Meidän pedagogiset valmiutemme paranevat. Opimme tuomaan rauhaa ohjaustilanteisiin.”

Rintakipua tutkimassa

Perillä rintakipupotilaan luona käy ilmi, että tilanne on rauhallinen. Koska tehtävä osoittautuu kiireettömäksi, tehdään työnjako: Essi tutkii, Veeti haastattelee ja Pauliina ohjaa Veetiä.

Reino Haukemaa lepää sohvalla, kun Essi ottaa häneltä verenpaineen ja sydänfilmin. Veeti kyselee ja naputtelee läppäriä.

”Kertoisitteko omin sanoin, mitä tapahtui?” Veeti pyytää.

Ja mitä muuta pitää kysyä, kun on kyseessä rintakipupotilas? opettaja muistuttaa.

Reino kertoo, että hän lepäili, kun yhtäkkiä alkoi pistää lapaluiden väliin todella kovaa. Veeti kyselee lisää kivusta: miten kovaa kipu oli, kuinka kauan se kesti, säteilikö se.

Reinolla oli ollut sydänoireita aiemminkin, joten hän otti nitrosuihketta. Se ei kuitenkaan auttanut, vaan hän alkoi hikoilla ja tuli huonovointiseksi. Silloin hänen vaimonsa Eeva oli soittanut 112:een.

”Ja mitä muuta pitää kysyä, kun on kyseessä rintakipupotilas?” Pauliina muistuttaa.

”Oliko teillä hengenahdistusta?” Veeti kysyy.

”Ei ollut, vain kova kipu lapaluiden välissä”, Reino vastaa.

Veetistä olisi hyvä, jos Reino tutkittaisiin sairaalassa.

Essi ja Pauliina tutkivat sydänfilmiä ja vertaavat sitä kahden vuoden takaisiin. Merkittäviä muutoksia ei näy. Koska Reino on kuitenkin viimeisen kolmen yön aikana joutunut ottamaan nitroa, pohditaan jatkotoimia. Pauliina kysyy Veetiltä, mikä hänen ajatuksensa on. Veetistä olisi hyvä, jos Reino tutkittaisiin sairaalassa.

Essi ja Pauliina ovat samaa mieltä.

Pauliina Huovila ja Veeti Soini potilaan vieressä ambulanssissa.
Pauliina ja Veeti varmistavat, että Reino Haukemaalla on kaikki hyvin matkalla kotoa päivystykseen.

Etelä-Karjalan keskussairaalassa Reino viedään kriittiseen tarkkailuun. Veeti antaa raportin tarkkailussa työskentelevälle sairaanhoitajalle.

Tämän jälkeen päivään tulee muutos. Vastasyntyneiden tehosiirtotiimiin kuuluva Essi saa hälytyksen. Hänet hälytetään keikalle saattamaan vastasyntynyttä Helsinkiin Naistenklinikalle. Essin tilalle LABlanssiin tulee hänen kollegansa.

Rohkaisevia kokemuksia

Vuonna 2023 aloittanut LABlanssi toimi kaksi vuotta hankerahalla. Hyvien kokemusten rohkaisemana LAB-ammattikorkeakoulu ja Etelä-Karjalan hyvinvointialue päättivät tehdä taloudellisen satsauksen ja jatkaa yhteisen opetusambulanssin toimintaa omarahoitteisesti.

Ammattikorkeakoulun TKI-asiantuntija Kaisa Seppänen summaa, että opetusambulanssi parantaa ensihoidon koulutusta ja opiskelijoiden työelämävalmiuksia ja samalla se syventää yhteistyötä oppilaitoksen ja työelämän välillä. Opetusambulanssi toimii myös yhtenä lisäyksikkönä hyvinvointialueen ensihoitopalveluissa.

Opiskelijat kiittelevät turvallista oppimisympäristöä.

Toimintamalli on mahdollista ottaa käyttöön myös muilla hyvinvointialueilla ja ensihoidon opetuksessa. Kiinnostusta on ollut paljon, sillä vastaavaa toimintaa ei ole muualla Suomessa.

”Opiskelijat ovat olleet LABlanssiin todella tyytyväisiä. Monet kertovat, että aluksi opettajan mukanaolo on jännittänyt, mutta kun he ovat huomanneet, että heidän oppimisensa on koko homman keskiössä, on jännitys väistynyt. Opiskelijat kiittelevät turvallista oppimisympäristöä ja kokevat, että heidän ammatillinen itsetuntonsa on vahvistunut”, Kaisa Seppänen kertoo.

Samoilla linjoilla on myös Veeti Soini. Hänestä viikko opetusambulanssissa oli opettavainen ja positiivinen kokemus.

”Ensihoitotehtävät olivat vaihtelevia, työilmapiiri kannustava ja opetuksen taso laadukasta. Kun jännitys hellitti, pystyin myös tuomaan omia ajatuksiani paremmin esiin. Itseluottamukseni kasvoi viikon aikana ja olen yhä varmempi siitä, että olen tehnyt oikean uravalinnan.”

”Ei ketään voi pakottaa ohjaajaksi”

Ohjaajakoulutuksen puute ja vaihtelevat käytännöt syövät ensihoidon harjoittelun laatua.

Suomen Ensihoitoalan Liiton puheenjohtaja Juha Hyötyläinen pitää LABlanssin kaltaisia oppimisympäristöjä tervetulleena lisänä käytännön opintoihin.

”Vaikka suorittaisi opinnot vimpan päälle, kyllähän erilaiset työelämäharjoittelut ovat se juju. Vasta kentällä pystyy aidosti yhdistämään teorian käytäntöön.”

Jotta harjoittelusta saisi kaiken hyödyn irti, sen olisi oltava laadukasta. Ensihoidon ohjausprosessiin tuovat haastetta ohjaajakoulutuksen puute, ohjauksen epäyhtenäisyys, harjoitteluun tulevien opiskelijoiden erilaiset lähtötasot ja kiireinen työympäristö.

”Usein kuulee kentällä kollegojen pähkäilevän, että miten sitä opiskelijaohjausta pitäisi oikein lähteä viemään eteenpäin. Jokainen tekee vähän omalla tavallaan, eikä mitään yhtenäistä mallia ole”, huomauttaa ensihoitaja Annica Koskinen. Hän ohjaa opiskelijoita Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella.

Annica kehitti huhtikuussa valmistuneessa yamk-opinnäytetyössään ensihoitoon tarkistuslistat, jotka tukevat ensihoitaja-ohjaajien työtä sekä parantavat ja yhtenäistävät ohjausprosessia.

”Listat tarjoavat rakenteellisen tuen opiskelijan perehdytykselle, kliinisten taitojen harjoittelulle, lääkehoidon osaamiselle sekä teoreettisen osaamisen arvioinnille.”

Opiskelijaohjauksesta maksettavat korvaukset vaihtelevat hyvin paljon työnantajalta toiselle.

”Jotkut työnantajat maksavat, jotkut eivät. Summien välillä on myös suuria vaihteluja – kyseessä voi olla vaikkapa 15 euron korvaus ohjauspäivältä tai vaikka 200 euron vuosikorvaus”, sanoo Tehyn koulutuspoliittinen asiantuntija Kirsi Coco.

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella jokaiselle asemalle ja vuorolle maksetaan ohjauksesta könttäkorvaus, joka jaetaan ohjaajien kesken. Annica pitää korvausta tärkeänä, sillä se kertoo siitä, että työnantaja arvostaa ohjausta.

Juhan ja Annican mukaan valitettavan usein käy niin, että opiskelijaa joutuu ohjaamaan ensihoitaja, jolla ei ole siihen motivaatiota.

”Ihan perusedellytys olisi se, että opiskelijaohjausta tekevä olisi motivoitunut tehtäväänsä. Ei ketään voi siihen pakottaa”, Juha huomauttaa.

Annicalle itselleen ohjaus on hyvin mieluisaa.

”Koen, että minä nimenomaan pääsen, en joudu, ohjaamaan. Minusta on kiva auttaa uusia tulijoita alalle ja siirtää heille tietoa ja osaamista.”

Juha lisää, että ohjaus on vastavuoroista, sillä ohjaaja oppii aina myös ohjattaviltaan.

Annica Koskisen kehittämät tarkistuslistat eivät ole julkisesti saatavilla. Ensihoitoyksiköt voivat halutessaan pyytää niitä Länsi-Uudenmaan pelastus­laitokselta.

Saitko harjoittelussa palautetta, joka lisäsi uskoa omiin taitoihisi?
Choices