Myös Vilma Karjalainen sanoo, että mahdollisuus päästä edes jotenkin tutustumaan oikeaan ambulanssiin helpottaisi siirtymistä työelämään.
Harjoittelu olisi tärkeää, sillä töissä tulee monelle vähintään läheltä piti -tilanteita. Esimerkiksi Mikkonen itse on ollut törmätä hälytysajossa potilas kyydissä sumuisella tiellä peuraan. Hän sai väistettyä viime hetkellä. Perä heilahti.
Kokemus jäi mieleen Mikkoselle, joka ei muutenkaan ole mitenkään innoissaan ajamisesta.
”Kokemus tuo varmuutta, mutta en ole koskaan ollut rallikuskin veroinen auton käsittelijä.”
Myös Karjalainen ja Hiukka ovat suhtautuneet ajamiseen aluksi varauksellisesti. Heille on sattunut ajoneuvoa vahingoittavia törmäyksiä piha-alueilla.
”Uran alussa hoidolliset asiat eivät olleet haaste, vaan nimenomaan se, ettei auton kyljet ole auki ja räystäät lähde mukaan. Viime kesänäkin ajoin ahtaalla pihalla tolppaan”, yli kymmenen vuotta alalla ollut Hiukka naurahtaa.
Karjalainen on peruuttanut seinään.
”Onneksi työnantaja kyllä ymmärtää. On ensihoidon arkipäivää, että joku vähän kolhaisee jotain.”
Työnantajilla suuri vastuu
Kun ajotaito ei kerry opiskelujen aikana ja valmistuneet ovat yleensä muutenkin vasta kortin saaneita, työnantajan varaan jää paljon.
Nina Hiukka painottaa perehdytyksen merkitystä. Lapin hyvinvointialueella uudet ensihoitajat pyritään saamaan mahdollisimman nopeasti radalla järjestettävään ajokoulutukseen, johon myös vakituiset työntekijät osallistuvat viiden vuoden välein.
Työvuorot järjestetään niin, että vastavalmistunut ei joudu heti ajovuoroon hälytysajoissa, vaan työpari ajaa.
”Korostamme, että vastuu ratissa on kova. On otettava huomioon kaikki, ketkä ovat kyydissä, mutta myös kaikki, ketkä ovat liikenteessä. Sitä ei ymmärrä, ennen kuin itse istuu kuskin paikalle”, Hiukka sanoo.