Med elcykel till klienterna – ”Med bil är stadsområdet helt omöjligt”

Att prova lönar sig, säger Jasmin Rönkkö och Samira Grönros uppmuntrande. De tar elcykel när de rör sig från klient till klient.

Image text
Under sommaren äter vi ibland i parken, säger Samira och Jasmin.
Bild: Pasi Leino

Det spar väldigt mycket tid, säger Jasmin Rönkkö, 27, närvårdare i hemvården i kvarteret Domkyrkan i Åbo. När hon första gången hörde att man prövar att använda elcyklar i hemvården var hon skeptisk. Nu har hon svårt att komma på något negativt med det.

Arbetskamraten Samira Grönros, 22, förklarar att hon är alldeles förälskad i elcykeln. Själv har hon inte körkort och möjligheten att använda elcykel påverkade till och med valet av arbetsplats, när hon började på sitt nuvarande jobb i november.

”Det känns befriande att cykla när föret är bra och vinden rufsar om i håret. Att gå motsvarande väg tar nästan en halv timme, men bara 6–7 minuter med elcykel.” Susa från ett ställe till ett annat tar vanligtvis 5–20 minuter.

Paus kan man också oftare hålla på kontoret, för med elcykel tar det inte lång stund att ta sig dit.

När det regnar är utrustningen en bra regnrock och sadeln hålls torr med skoskydd. Jasmin och Samira cyklar också om vintern. ”Med dubbdäck känns cykeln tryggare än att gå vintertid”, säger Samira. Hon säger att en del av cykelvägarna, till exempel i Kaskisbacksområdet, är bara också under vintern.

”När det plötsligt kom mer än 30 cm snö i vintras blev det att pulsa fram så länge vägarna inte hade plogats. Annars fungerade det bra”, säger Jasmin.

Med bil är stadsområdet helt omöjligt. Att hitta parkeringsplats är verkligen svårt.

Lite besvärliga är de avsnitt där det saknas cykelväg och man måste våga sig ut på körbanan.

”En arbetskamrat oroade sig för att prova elcykel, men efter två dagar bestämde hen sig för att köpa en egen elcykel hem också”, säger Jasmin.

Spar pengar, minskar utsläpp

En av domkyrkoområdets cyklar är en röd Crescent, två är gråa Madison ­Solaris. Båda är stadscyklar. Jasmin och Samira konstaterar att batteriet bra räcker för ett arbetspass och under natten laddas det. När de tittat på ­hastighetsmätaren har de märkt att de ibland susar fram i mer än 20 km i timmen.

”Om någon annan vårdares klient till exempel har fallit och det behövs en vårdare till kommer jag snabbare fram så här”, säger Jasmin.

Hon har också provat att köra bil på sitt område. ”I stan är det helt omöjligt med bil. Att hitta parkeringsplats är verkligen svårt. Jag fick lov att parkera bilen i Kaskisbacksområdet och gå till de olika ställena därifrån.”

Jasmin berättar att man också kan få leta efter lämplig parkering för elcykeln, för ibland har människor i höghus sina cyklar bakom lås och bom och andra cykelställningar syns inte till.

Cyklar med elassistans har inte bara provats i Åbo utan också på många andra orter. Kuopio har varit en föregångare. Där uppskattade man redan år 2018 att 7 elcyklar kan ersätta 3–4 leasingbilar, vilket sparar in 15 000–20 000 euro årligen och samtidigt minskar koldioxidutsläppen med ca 12 000 kg. Det årliga utsläppet per finländare ligger i medeltal kring 10 000 kg koldioxid.

Passar för backig terräng

Kvarteret Domkyrkan var det första område i Åbo där elcyklar togs i användning i hemvården. ”Jag känner att jag verkligen har ansvar att sprida glädjebudskapet om elcyklar. Vi har tyckt så bra om dem”, säger serviceförman Marjut Rahi.

I juni 2021 fick man de två första elcyklarna där, men till följd av stor efterfrågan erhölls en tredje i fjol. Området är litet och ligger i centrum, där ingen av vårdarna egentligen använder bil, för det är svårt med parkering. Dessutom promenerar en del och andra använder vanlig cykel.

”Elcykeln spar faktiskt tid. Här finns också backar, och då är elcykel bra.”

Går det att komma överens om fördelningen av elcyklar? Marjut säger att det gått hittills. I främsta rummet står vårdare med de längsta avstånden till sina klienter.

Marjut nämner elcyklarna också vid rekrytering. Det har haft effekt, för alla har inte körkort eller vill sätta sig vid ratten.

Elcyklarna har rätt väl undgått skadegörelse – bara några cykellyktor har stulits. Batteriet tar vårdarna för säkerhets skull alltid med sig till klienterna.

Till vinterdäck byter man i god tid och samtidigt är cyklarna på service. ”Lyckligtvis plogas det rätt bra i centrum om vintrarna.”

I hela Åbo har hemvården 17 elcyklar i användning.