Tiedä kaikki (ja feikkaa, jos et tiedä) – näillä 6 neuvolla pomo pääsee pitkälle

Veera Kamaja kehitti parin viikon kokemuksella muistisäännön esihenkilöille.

Kuva: Kimmo Rampanen

Olen päässyt sukeltamaan esihenkilötyön ihmeelliseen maailmaan. En tiedä, miten aivoni ovat virittyneet, mutta olen aidosti innoissani pyöritellessäni resurssilaskelmia ja exceleitä sekä koettaessani saada selkoa kinkkisistä työvuorototeumalaskelmista. Ihanaa!

Tällä parin viikon kokemuksella jaan kernaasti oppini esihenkilötyön mallikkaasta suorittamisesta. Kehitin oman muistisäännön, jolla homma rullaa. Ole hyvä.

1. Tiedä. Tiedä kaikki. Tällä vinkillä pääset pitkälle! Riittää, kun tiedät kaikesta kaiken ja jaat sujuvasti ohjeita asiaan kuin asiaan.

2. Feikkaa. Ks. edellinen kohta. Jos epäonnistut tietämisessä, niin feikkaa. Hymyile tietäväisesti, hymistele, komppaa – tai mitä tilanne vaatiikaan. Sitten kipitä piiloon lähimpään komeroon selvittämään asian laita. Saat myös vähän itkeä samalla, jos siltä tuntuu.

3. Muutu. Muutu tarpeen mukaan toimivaksi tietojärjestelmäksi, puuttuvaksi iltavuorolaiseksi, eristyshuoneeksi tai rahaksi. Muutu hauskaksi kollegaksi, tiukaksi neuvottelijaksi, asialliseksi palautteenantajaksi tai helläksi hoitajaksi. Muutu nopeasti.

4. Suodata. Poimi kaiken kuulemasi, lukemasi, näkemäsi, olettamasi ja mieleen juolahtaneiden asioiden joukosta ne, joilla on jotakin väliä. Suodata informaatiotulvaa sujuvasti toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Unohda puolet. Kirjoita loput muistiin.

5. Muista. Ks. edellinen kohta. Muista ne jotkin, varmaankin tärkeät asiat, joihin pitäisi reagoida. Muista, hyvänen aika, mitä on tapahtunut silloin kerran viisi vuotta sitten, kun et ollut vielä kyseisessä yksikössä töissä. Muista syödä. Muista käydä pissalla. Muista lähteä kotiin. Muista laittaa soitonsiirto päälle työpuhelimeen.

6. Hymyile. Hymyile, kun sairaslomatulva vain jatkuu, kaikkia ärsyttää ja ahdistaa, puhelin soi jatkuvasti ja yskää poteva muori valittaa paitsi nyt saamastaan palvelusta myös kaikista saamistaan palveluista viimeisen vuosikymmenen aikana. Hymyile, kun tulet töihin ja hymyile kun lähdet töistä.

Luulen pärjääväni edellä mainittujen neuvojen avulla melko hyvin tämänhetkisessä työssäni. Vai mitä mieltä olet, olenko unohtanut jotakin?

Kirjoittaja on sairaanhoitaja-ensihoitaja, joka kuvittelee aina olevansa televisiosarjassa heittäessään hyvää vitsiä työparin kanssa ambulanssilla ajellessaan.