Liian suuret ryhmäkoot ja äänen leviäminen tuottaa melua päiväkodeissa – "Tilojen välillä on oltava ovi, jonka voi sulkea"

Tutkijat selvittivät arkkitehtien kanssa päiväkotien melutasojen vaikutuksia lasten ja henkilökunnan hyvinvointiin.

Kuvateksti
Meluun ja hyvinvointiin liittyvää tutkimusta on tehty varhaiskasvatuksessa vain vähän.
Kuva: Mikko Nikkinen

Eniten melua päiväkodissa aiheuttivat henkilökunnan mielestä liian suuret ryhmäkoot, tilojen heikko äänen eristävyys, kaikuisuus ja äänen leviäminen avoimissa tiloissa.

Näkemykset selvisivät tutkimuksessa, jossa Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston tutkijat yhdessä arkkitehtitoimiston kanssa mittasivat melutasoja ja selvittivät yhteyksiä lasten ja henkilökunnan hyvinvointiin.

Tutkimuksessa kerättiin tietoa henkilökunnan kokemuksista päiväkotien tiloista ja tilaratkaisuista sekä ehdotuksia akustisesti toimivampien tilojen suunnitteluun.

Vaikein yhdistelmä oli suuri ryhmä pienissä tiloissa. Henkilökunta toivoi, että lapsia olisi päiväkodin tiloissa mahdollista jakaa pienempiin ryhmiin. 

Henkilökunta toivoi tiloihin parempia ratkaisuja äänen eristävyyteen, mahdollisuutta pienryhmille sopiviin suljettuihin jakotiloihin sekä pehmeiden pintojen, mattojen ja verhojen käyttöä.

"Tilojen välillä on oltava ovi, jonka voi sulkea. Ovella tilaan saa rakennettua rauhan", totesi yksi vastaajista. 

Melu aiheuttaa tutkitusti stressiä, ja pitkäaikainen stressi voi olla haitallista sekä oppimiselle että yksilön hyvinvoinnille. Tutkimuksessa selvisi myös, että meluisimmissa päiväkotiryhmissä henkilökunta raportoi enemmän äänenkäytön oireita kuten äänen käheyttä tai kurkkukipua.

Tutkimukseen osallistui seitsemän päiväkotiryhmää viidestä päiväkodista eri puolilta Suomea.

22 henkilökunnan jäsentä vastasi hyvinvointia ja äänenkäytön oireita kartoittaviin kysymyksiin. Lapsia oli 71, ja heidän hyvinvointiaan arvioitiin henkilökunnan täyttämillä kyselyillä.

Martikainen S, Prawda K, Ståhlberg-Aalto F, Lautanala I, Kostilainen K, Välimäki V and Tervaniemi M: Acoustics and the wellbeing of children and personnel in early childhood education and care. 2023.