Kuva: Unsplash

Erikoislääkärin mielipide

Helsingin Sanomien mielipidepalstalla soimittiin kovin sanoin ”hoitajia”. Kirjoitus on harvinaisen epäonnistunut, väärässä paikassa, eikä kohdistu kehenkään.

Mielipidekirjoitus sanomalehdessä on epäreilu tapa puida julkisesti yksittäisiä asioita. Erityisesti tietäen, ettei kyseessä olevat hoitotyön ammattilaiset voi vastata kirjoitukseen mitenkään.

Olisi ollut asiallisempaa sanoa huonosta kohtelusta suoraan ammattihenkilöille. Tai valittaa heidän esimiehilleen ja tehdä kohtelusta virallinen valitus. Jos näin toimittiin, niin miksi tämä kirjoitus?

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

Mielipidekirjoituksella annettiin kuva, jossa helsinkiläisen päivystyksen henkilökunnasta ainoastaan hoitohenkilökunnan käytös olisi ollut epäsopivaa. Sairaanhoitajan työssä kuulee asiakkailta negatiivista palautetta myös eri aloille erikoistuneista lääkäreistä. Ammattialojen välinen nokittelu ja vastakkainasettelu on kuitenkin turhaa.

”Hoitajat” saivat moitteet.

Yhtään parannusehdotusta kirjoitus ei tarjonnut. Siinä viitattiin yksittäisiin tapahtumiin, jotka kaadettiin ”hoitajien” niskaan. Sairaalassa ei tosin työskentele yhtään työntekijää pelkästän hoitajan ammattinimikkeellä.

Kirjoituksessa tehtiin siis rajuja yleistyksiä ja niputettiin kaikki hoitotyön ammattilaiset samanlaisiksi. Toinen vaihtoehto on, että asialliset ja työnsä osaavat hoitotyöntekijät jätettiin syystä tai toisesta mainitsematta.

Tässä kirjoituksessa "hoitajat" olivat empatiakyvyttömiä ja epäinhimillisiä työntekijöitä, jotka eivät katso silmiin tai kättele. Toisenlaisiakin kokemuksia Helsingin alueen sairaaloiden asiakkailla onneksi hoitohenkilökunnasta - kuten perushoitajista, lähihoitajista ja sairaanhoitajista - on.

Mielipidekirjoituksen hyöty on kyseenlainen.

On selvä, ettei asiakkaan turvattomuuden ja arvottomuuden kokemuksia saa millään tavoin väheksyä. Epäammatillista käytöstä ei tule sallia yhdeltäkään terveysalan ammattilaiselta. Virhe on korjattava, jos sellainen todetaan tapahtuneeksi.

Yksi asia on kuitenkin aivan selvä. Muutosta ei tule moittimalla nimettömän sairaalan nimettömiä työntekijöitä sanomalehden mielipidepalstalla.

 

Seuraa ja kommentoi blogia tai lähetä sivun linkki kavereillesi. 

Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.

Kommentit

Käyttäjän Pipsa kuva

Täähän on vaan alkusoittoa sille kaikelle hoitajien mollaamiselle , koska tarkoitus on samalla kun mennään soteen leikata hoitajien palkkoja ja lomat , näin siitä tulee oikeutetumpaa kun saadaan yleinen mielipide hoitajia vastaan
Käyttäjän Arja Rantala kuva

Oikea paikka pysähtyä ja miettiä hoitohenkilökunnan resursseja.
Käyttäjän Tampere kuva

Tehy-lehden bloggarin vastaus mielipidekirjoitukseen vaikuttaa epätoivoiselta yritykseltä vähätellä tapahtunutta ja asian julkiseksi tuomista. Tuommoisten vastausten kanssa kannattaa olla varovainen, sillä kirjoittajasta välittyy helposti negatiivinen kuva. "Mielipidekirjoitus sanomalehdessä on epäreilu tapa puida julkisesti yksittäisiä asioita. Erityisesti tietäen, ettei kyseessä olevat hoitotyön ammattilaiset voi vastata kirjoitukseen mitenkään." Mielipidekirjoituksen tarkoitus on tuoda mielipide julkisesti esille, jotta voidaan tuoda jokin asia julkisen keskustelun alle. Näin voi oikeutetusti toimia minkä tahansa asian kanssa. Hoitotyön ammattilaiset voivat myös vastata mielipidekirjoitukseen ja kertoa oman mielipiteensä tapahtuneesta työpaikka- ja salassapitosäännösten mukaisesti. "Sairaanhoitajan työssä kuulee asiakkailta negatiivista palautetta myös eri aloille erikoistuneista lääkäreistä. Ammattialojen välinen nokittelu ja vastakkainasettelu on kuitenkin turhaa." Mielipidekirjoituksessa ei ammattialojen vastakkainasettelua ilmene, mutta tässä kirjoituksessa se tuodaan voimakkaasti esille. Miksi? "Toisenlaisiakin kokemuksia Helsingin alueen sairaaloiden asiakkailla onneksi hoitohenkilökunnasta - kuten perushoitajista, lähihoitajista ja sairaanhoitajista - on." Kyse ei kuitenkaan ole näistä toisenlaisista kokemuksista, vaan tämän henkilön yksittäisestä kokemuksesta. Jos tämmöisestä mielipidekirjoituksesta hermostuu, niin onko syytä katsoa peiliin ja miettiä, että kuuluuko ongelmia vähättelevään joukkoon, joka ei halua tuoda negatiivisia kokemuksia esille. Kehitystä ei tapahdu ilman julkistakin keskustelua. Mitä mielipidekirjoitukseen tulee, niin vain asianomaiset tietävät mitä siellä on tapahtunut.
Käyttäjän Jan Holmberg kuva

Kyseessä ei ole yritys vähätellä kokemusta, kuten kirjoitin.

Tästä ei voi syntyä ”keskustelua”, koska mielipidekirjoituksessa mainitut hoitohenkilökunnan ammattilaiset eivät voi riittävällä tavalla kommentoida asiaa vaitiolovelvollisuuden vuoksi julkisuudessa. Eivät he voi kommentoida potilaan henkilökohtaisia terveyden hoitoon liittyviä asioita sanomalehden palstalla.

Ammattialojen vastakkainasettelu ilmenee siinä, että moitittavaa erikoislääkäri löysi vain hoitohenkilökunnan toiminnasta, vaikka pitkät jonot johtuivat todennäköisesti erikoislääkärien aikatauluista ja heidän johtamastaan triage-järjestelmästä ja potilaiden hoidosta. Tämä oli sairauden hoidon kannalta merkittävämpi asia, kun henkilöstön käytös, vaikkei se ollutkaan kirjoittajan mukaan asiallista.

Ja mikä kiire oli päästä asian kanssa erikoislääkärinä julkisuuteen? Olisi ollut asiallista odottaa, että virallinen valitus tutkitaan ensin. Saatuaan vastauksen pahoitteluineen olisi sitten voinut tulla julkisuuteen, jos sille olisi vielä ollut tarvetta. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että vain asianomaiset tietävät mitä on tapahtunut, joten miksi käsitellä asiaa yksipuolisesti julkisuudessa?

Julkisessa keskustelussa ei ole mitään väärää, jos se käydään reilusti ja kaikkia osapuolia kuunnellen. Tässä mielipidekirjoituksessa mentiin siitä mistä aita on matalin, jotta oma ääni kuuluisi kovimmin muiden osapuolien yli. Tavallan se tehtiin yksityishenkilönä ja potilaana, mutta kuitenkin käyttäen hyväksi erikoislääkärin statusta.

Käyttäjän Plussaa kaikille kuva

Onhan näin, että hoitohenkilöstön työpaineet ovat ajoittain kovat, mutta muistakaahan, että nuo sisar hento valkoiset ovat ITSE valinneet ammattinsa. Jos siis lääkäri noudattaa jonkinlaista etiikkaa, soisi myös muun hoitohenkilöstön sellaista noudattavan. Älkääpä siis siellä Tehyssä yhtään puolustelko hoitajia, jotka tiuskivat potilaille. Ihan vaan keskittykää omaan tehtäväänne ja mm. kouluttakaa hoitajia kohtaamaan myös työstä annettu palaute! Pitääpä kertoa pieni kokemus Peijaksen päivystyspoliklinikalta menneeltä viikolta... Vein voimakkaita vatsakramppeja potevan ystäväni poliklinikalle, josta hain hänet parin tunnin kuluttua. Sisään kirjautuminen oli supernopeaa! Annoinkin palautetta siitä, että onpa hyvä ja nopea palvelu. Ystäväni oli saanut maata vuoteessa tuon reilun kaksi tuntia. Lääkäri oli käynyt ja päästänyt hänet kotiin. Parkkipaikalle ja autoon päästyäni ystäväni kouristeli edelleen, huusi kivusta ja vaikutti varsin heikkokuntoiselta. Vein siis hänet saman tien takaisin poliklinikalle. Sielläpä sitten lääkäri ja kaksi hoitajaa pitivät hauskaa keskustelutuokiota ambulanssikuskin kanssa. Hetken seurattuani tuota hauskanpitoa, menin väliin ja kerroin, että vasta kotiutettu potilas tarvitsee apua. Siitäpä sitten venäläisittäin suomea puhuva hoitaja komensi minut kauemmaksi ja sanoi, että täällä hoidetaan yksi potilas kerrallaan... tarkoittaen selvästi ambulanssikuksia, jota he kolmisin siinä olivat "hoitamassa". Ystäväni ei siis saanut hoitajilta tai lääkäriltä mitään huomiota. Hoitaja totesi, että hänet oli kotiutettu ja sillä siisti. Niin, että Tehyn edustajana en yhtään puolustelisi hoitohenkilöstöä tilanteissa, joissa ASIAKAS (potilas) antaa palautetta.
Käyttäjän Pekka kuva

Olkoon yksilöimättä tai ei, niin muistan ennen julkaistun mielipideosastolla ainakin HS:ssä kirjoituksia, jotka alkoivat ilmoituksella, että kirjoitus on vastine aikaisempaan mielipiteeseen. Jos tämän henkiset kirjoitukset tiivistettäisiin julkaisumittaiseksi mielipidekirjoitukseksi, niin sellainen voitaisiin ehkä julkaista samassa mediassa, missä orginaalikin. Vastine ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että lääkäri kirjoitti omasta kokemuksestaan yksilöimättä ja mielestäni syyllistä etsimättä - toi vain julki asian, jonka kaiki lasikopin ulkopuolella olevat tietää.
Käyttäjän Jan Holmberg kuva

Syyllisiä ei etsitty? Puolet mielipidekirjoituksesta koski kirjoittajan mukaan hoitohenkilökunnan vääränlaista käytöstä ja ammatillista toimintaa. Osaavasti ja asiallisesti työnsä hoitavia hoitohenkilökunnan jäseniä ei mainittu. Meilahden sairaalaankin kirjoittaja vain "päätyi" ilmeisesti ilman ammattitaitoisen hoitohenkilökunnan apua.

Käyttäjän Sosiaalialan työntekijä kuva

Kirjallinen valitus olisi jäänyt vain asianosaisten ja valituksen käsittelijöiden tietoon. Se olisi saattanut muuttaa asianosaisten työntekijöiden työtapaa. Mutta ei juurikaan muiden. Kirjoitus valtakunnallisessa mediassa leviää taatusti melko monen työntekijän luettavaksi. Jos nyt edes muutama työntekijä miettii omaa työtapaansa, ja kenties parantaa asiakkaiden kohtaamista, on kirjoitus saavuttanut merkityksen. Ihan älytön mun mielestä toivoa että huono ammattitaito ei kuulu lehtien palstoille, vaan pitäisi hoitaa pienellä piirillä. Työntekijät eivät voi vastata tähän omalla nimellään mitään, mutta he voivat itse päättää miten työnsä tekevät. Jos kaikki koetut epäkohdat hoidettaisiin vain asianosaisten kesken, ei lehdissä olisikaan paljon uutisia tai kirjoitettavaa.
Käyttäjän Jan Holmberg kuva

Tuskin yksikään hoitotyön ammattilainen muuttaa työtapaansa yhden mielipidekirjoituksen takia, mutta useat pitävät sitä epäreiluna tapana käsitellä asiaa. Erityisesti ne, jotka hoitavat samassa sairaalassa asiakkaansa hyvin. Valtaosassa asiakaskyselyistä asiakkaat ovatkin tyytyväisiä saamaansa hoitoon. Mihin tällainen yksipuolinen julkisuus sitten johtaa verrattuna virallisen valituksen käsittelyyn? En usko sen vaikuttavan yhtään mihinkään.

Käyttäjän Elina Pimiä  kuva

Mielipidekirjoitus oli kirjoitettu omalla nimellä, eli ei ollut mitään puskista huutelua. Vuosien (>10v Ajan) työskennelleenä (lääkärinä) tunnistan useita teemoja, jotka toistuvat päivystyksissä. Itse olen ajatellut että nämä ilmiöt liittyvät kuormitukseen, kiireeseen, eikä siihen, että henkilökunta lähtökohtaisesti olisi epämotivoitunutta tms. Kiireessä potilaan pissihätä on vaivaa, lääkärin tuoma arterianäyte on melki kiusaamiselta tuntuvaa palautteesta päätellen jne. Ja kyllä, kiire vaikuttaa myös lääkärin työtapaan.
Käyttäjän ei hoitaja kuva

Samaa mieltä. Kirjalliset valitukset eivät johda mihinkään tehdään vain vastine valittajalle. Mielipidekirjoitus oli hyvä. Itsellä vastaavia kokemuksia Turun päivystyksestä EPLL:stä. EPLL Turussa on suunniteltu täysin väärin. Henkilökuntaa ei saa mistään kiinni potilaat odotustilasa ilman omaisia oman onnnensa nojassa vaikka miten kivuliaina, tietoa ei saa mistään ja epäystävällistä kohtelua. Joku aulaemäntä systeemi olisi oltava siellä ja ehdottomasti niin iso tila että omainen voi tulla mukaan.
Käyttäjän Jan Holmberg kuva

Tehdään vain vastine valittajalle? Eikö se juuri ole asian käsittelyä, että saa vastineen siitä mitä on tapahtunut. Mitä mielipidekirjoituksen perusteella asiasta selviää? Yksipuolinen näkemys asiasta.

Käyttäjän Terveydenhoito nujertaa omaisen kuva

Ihminen on haavoittuvimmillaan joutuessaan päivystykseen. Ystäväni hirtti itsensä, koska ei saanut lähetettä eteenpäin ja hoitaja oli ollut hyvin ylimielinen ja tyly. Hoidon eväämisen syy oli se, että kolmas kierros mielialaosastolla voi laitostaa. Ensimmäisestä itsemurhayrityksestä oli siinä vaiheessa neljä viikkoa. Helsingin kaupungin viralliseen muistutukseen kukaan ei vaivaudu vastaamaan, eikä kukaan palauta soittopyyntöjä. Hoitaja saa siis jatkaa tylyä kohtelua, koska ketään ei saa kiinni. Mikä on se virallinen kanava, johon voi oikeasti valittaa ja saada jonkun järkevän vastauksen, kun ketään ei saa kiinni? Hoitovirheet vielä ymmärrän, tylyä kohtelua tai vastuunpakoilua en siedä. Vasta kun kohtelu ylittää uutiskynnyksen, terveydenhuolto kertoo tutkivansa tapauksen. Tavallisille pulliaisille ei edes vastata.
Käyttäjän Jan Holmberg kuva

Valviran mukaan muun muassa potilasasiamies auttaa tarvittaessa potilasta selvittämään ongelmaansa hoitopaikassa. Hän myös neuvoo ja tarvittaessa avustaa potilasta muistutuksen, kantelun tai Potilasvakuutuskeskukselle tehtävän potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä. Sellaista palvelua ei tarjoa sanomalehti, eikä mielipidekirjoitus ole oikea kanava asian ajamiseen. En usko, että uutiskynnyksen ylittäminen muuttaa virallista tapaa käsitellä asiaa. Nyt annetaan julkisuuteen vain muutama ympäripyöreä lausunto, koska tapausta ei voida käsitellä yksityiskohtaisesti julkisuudessa.

Käyttäjän hoitaja ja lääkäri kuva

Mielipidekirjoitus oli hyvä. Lisää sellaisia, niin saadaan nostettua kissa pöydälle. Olen entinen hoitaja ja myöhemmällä iällä kouluttautunut lääkäriksi. Ihmettelin joidenkin hoitajien käytöstä potilaita kohtaan jo hoitajana työskennellessäni ja nyt ihmettelen sitä myös lääkärinä. Kyllä tästä asiasta pitää pystyä puhumaan avoimesti. Myös potilaana olen kohdannut töykeää käytöstä hoitajilta. Toki myös joidenkin lääkäreiden vuorovaikutustaidoissa on selkeästi parantamisen varaa. Aina kun tällaista palautetta tulee julkisuuteen, jokaisella on pieni itsetutkistelun paikka. Näin olen itsekin tehnyt ja varmistanut, että kohtelen potilaita aina kunnioittavasti ja ystävälisesti. Kaikki ihmiset eivät sovi potilastyöhön - nyt on vain pystyttävä myöntämään, että myös hoitohenkilökunnassa on valitettavasti tällaisia potilastyöhön sopimattomia.
Käyttäjän Ninni kuva

Minusta mielipidekirjoitus ei mitenkään mollannut hoitajia. Tämä blogikirjoitus on vähän nolo, kun ei voi myöntää et huonoja hoitajia on!
Käyttäjän Markku Lahtinen kuva

Mielipiteeseen voi vastata ilman minkäänlaista pelkoa siitä, että rikkoo vaitiolovelvollisuuttaan. Kyseessä oleva kirjoitus otti esille yksittäisen tapauksen - kirjoittaja ei millään muotoa haukkunut kaikia hoitajia. Kritiikkiä pitää kestää ja vastata siihen asiallisesti ei tällä tavoin. Olen itse hoitajana päihde- ja mielenterveysongelmaisten parissa ja kokemuksia on vastaavista tilanteista, vaikka asiakkaamme mukana on usein ohjaaja/hoitaja, silti asiakkaan saama kohtelu on jopa huonoa. Mitä tulee jutturinkeihin ja kadoksissa oleviin hoitajiin, niin tervetuloa todellisuuteen. Kummallista, ettei näitä ilmiöitä ole kenenkään omalla työpaikalla, vain muiden? Näissä asioissa pitää muistaa aina se, että negatiiviset asiat tulevat paremmin esille kuin hyvät. Hyvässä työpaikassa kuvatunlainen tilanne otetaan esille työryhmässä ja korjataan havaittu virhe. Tosiasia on, että näin ei olisi saanut käydä. Tauottaessa on pidetävä huoli siitä, että hoitaja/hoitajia on potilaiden/asiakkaiden saatavilla, siis näkyvissä - tämä ei ole todellakaan liian vaativa tehtävä. Toivottavasti tämä jupakka ei päädy siihen, että lääkäreitä aletaan panettelemaan julkisesti, jolloin peli menee likaiseksi ja siinä häviävät kaikki. Markku Lahtinen Päihde- ja mielenterveystyön ammattilainen Psykiatrisen hoidon asiantuntija
Käyttäjän Hoitaja myöskin.  kuva

Erittäin hyvä kommentti. Olen itse työskennellyt sairaanhoitajana yli kaksikymmentä vuotta ja ikäväkseni täytyy todeta että kohtelu ja asiakkaisiin ylimielisesti suhtautuminen on mielestäni tänä aikana lisääntynyt. Erittäin ala-arvoista käyttäytymistä hoitajilta myöskin näkee ja jos tällaisesta asiasta menee esimerkiksi esimiehelle sanomaan niin tuntuu että seinille puhuisi. Tulee vain että "kiitos palautteesta, oivoi, noin ei saisi toimia. Otan asian puheeksi kehityskeskustelussa. Missä kehityskeskustelussa kun niitä ei ole pidetty kolmeen vuoteen, kysyn vaan. ". Myöskin potilaan omaisena olen törmännyt aivan ällistyttäviin kommentteihin joidenkin hoitajien taholta. Sellaiseen suoranaiseen ilkeilyyn. Kuvitellaan olevansa maailman herroja ja tämän osaston kuningattaria joille potilaat ovat tyhmiä alamaisia joita voi haukkua surutta. Hyvä että joku nostaa asiaa esille ja toivottavasti edes jotain parannusta tapahtuu. Ilman mitään kritiikkiä ei taatusti parannusta tapahdu, ainoastaan huononnusta, koska jos mihinkään ei puututa eikä kyseenalaisteta kyseisiä toimintatapoja niin eihän niitä silloin tarvitse muuttaakaan.
Mainos
Mainos