Kari työskenteli Celebrity Cruises -yhtiön aluksilla kaikkiaan kuuden vuoden aikana. Välillä hän ehti asua vuoden Chicagossa ja piipahtaa Ruotsissa.
Lähes joka päivä oli kaksi show’ta, kolmas vedettiin läpi harjoituksena. Esitykset veivät päivästä treenien ja kehonhuollon kanssa lähes kuusi tuntia. Lisäksi tanssijoiden piti edustaa laivalla univormussa, mikä sekin vei aikaa palautumiselta.
Laivan henkilöstö ei päässyt nauttimaan luksuksesta, mutta vapaa-ajalla saattoi poistua suoraan Karibian lämpöön. Laivatyöhön ja showbisnekseen alkoi kuitenkin väsyä.
Siinä vaiheessa, kun vaimokin oli löytynyt kätevästi laivalta, oli aika palata Suomeen. Ensin hän elvytti vanhan kakkostyönsä ryhmäliikunnan ohjaajana, mutta sitten hän teki täyskäännöksen hoitoalalle.
Amerikkalais-suomalainen Kari muutti taaperona Yhdysvalloista Suomeen. Tanssin pariin hän päätyi teininä äitinsä kehotuksesta. Kari istui äitinsä mielestä liikaa tietokoneella, jolloin äiti ehdotti osallistumista kilpatanssikurssille.
Tanssin rytmi iski välittömästi, ja tanssikenkien säämiskäpohjat tuntuivat kivoilta jaloissa. Uusi harrastus oli löytynyt.
Repertuaari kasvoi discolla ja hiphopilla. Into ja lahjakkuus eivät jääneet huomaamatta: Kari pääsi show- ja jazztanssin koulutusohjelmaan ja sai töitä showtanssijana. Kohta hän huomasi olevansa tanssimassa isossa Svenska Teaternin Viulunsoittaja katolla -musikaalissa.
Taidealat ovat yhtä sirkusta. Moni pitää niitä liian rankkana ja lähtee pois.
Kari valmistui 2000-luvun alussa Tukholman balettiakatemiasta, jossa tutkintoon kuului klassisen baletin lisäksi jazzia ja modernin tanssin alalajeja. Hän jäi viideksi vuodeksi Ruotsiin töihin, kunnes koe-esiintyminen Lontoossa vei töihin Yhdysvaltoihin ja Karibian risteilyaluksille.
– Palkkani tanssijana oli Ruotsissa 19 vuotta sitten sama kuin nykyään röntgenhoitajana kolmivuorotyössä, Kari huomauttaa.
Röntgenhoitajaksi Kari valmistui vuonna 2017. Ammatissa yhdistyvät asiat, jotka ovat kiinnostaneet miestä nuoruudesta asti: tekniikka, tietokoneet, säteily ja fysiikka. Työn sosiaalisuus on iso plussa.
Vuosia tanssijana olisi ollut jäljellä. Töitä olisi ollut, eivätkä krempatkaan vaivanneet.
Showbisneksen raadollisuus alkoi kuitenkin turhauttaa. Pahimmillaan tanssija on isossa tuotannossa vain šakkinappula. Kerran Tanskassa H.C. Andersenin satuun pohjautuvassa tuotannossa rooli jäi lopulta viime metreillä saamatta, koska Karia ei pidetty tarpeeksi skandinaavisen näköisenä.
– Taidealat ovat yhtä sirkusta. Tanssijalta voidaan katsoa koe-esiintymisissä hiusten väri tai jopa se, minkä pituiset silmäripset ovat. Tekninen taitavuus ei todellakaan aina riitä. Moni pitää alaa liian rankkana ja lähtee pois.
Kollegat Peijaksen röntgenissä huvittuivat huomatessaan parikymppisen Karin tanssimassa Nylon Beatin videolla. Kari oli pari vuotta duon taustatanssijana ja esiintyi heidän kahdella videollaan. Niistä ajoista on muistona kultalevykin, joka ojennettiin tanssijoille television nuoriso-ohjelmassa.
Tanssijan ammatista luopuminen vaati aikanaan oman suruprosessinsa, mutta Kari suuntasi energiansa röntgenhoitajaopiskeluihin.
Luksusristeilyiltä Kari toisi hoitoalalle lisää hienotunteisuutta.
Uusi ammatti on tuntunut vapauttavan suoraviivaiselta. Työn vaatimukset ja tehtävä ovat selkeitä. Taidot ovat pääosassa, eikä työtä voi arvostella vetoamalla subjektiivisiin makuasioihin.
Vaikka Kari onkin uusissa töissä, tanssi ja sen ihmeellinen maailma tulevat olemaan aina osa häntä.
Luksusristeilyiltä Kari toisi hoitoalalle lisää hienotunteisuutta. Laivayhtiön periaatteisiin kuului esimerkiksi se, että asiakkaasta ei pidä olettaa mitään hänen kotimaansa, etnisen alkuperänsä tai ulkonäkönsä perusteella.
Teksti Minna Ruotsalainen