Hymy hississä, pään nyökkäys käytävällä. Katse ja hymy kertovat, että vähän etäisempikin työtoveri on tullut huomatuksi. Kun jälleennäkemisen ilo näkyy ja kuuluu, tulee hyvä tunne: juuri tämän ihmisen kanssa on kiva tehdä töitä.
3. Kysy, kommentoi, kuuntele
Mitä sinulla on tänään työn alla? Selvisitpä tuosta näppärästi. Ellei työstä saa palautetta, se alkaa puuduttaa. Palautteen antaminen ei ole vain esimiehen tehtävä. Hyvä kuuntelija on tilanteessa läsnä. Hän ei keskeytä työkaveria vaan antaa hänen kertoa asiansa loppuun. Hän ei tarjoa ratkaisuja, ellei toinen pyydä niitä. Monesti pelkkä kuuntelu riittää.
4. Aloita kehukierroksesta
Saatu kehu kertoo, ettei oma työpanos ole itsestäänselvyys. Ihminen muistaa kielteisen palautteen myönteistä pidempään, ja siksi myönteistä palautetta tulisi tarjota kielteistä enemmän. Kun tavoitteena on kehua työkaveri päivässä, 10 minuutin kehukierros kerran viikossa on hyvä alku.
5. Tarjoa apua
Apua voi olla vaikea pyytää ja tarjota, ellei tapa kuulu työpaikan kulttuuriin. Jokainen voi madaltaa tätä kynnystä ja keventää työtoverin taakkaa. Aina ei voi auttaa, ja tällöin riittää kohtelias perustelu.
6. Vaihda vinkkeliä
Jokainen tekee virheitä, eikä kukaan ole täydellinen. Virheisiin keskittyminen on arvostelua, vahvuuksien huomioiminen arvostamista. Niin huonoa päivää ja isoa virhettä ei ole, etteikö joukossa olisi asioita, joihin voi olla tyytyväinen.
Teksti Virve Järvinen
Asiantuntijana työterveyspsykologi Kaisa-Maria Pihlava, Psykologipalvelu Poiju.