Kunnioita potilaan omaa kokemusta sukupuolestaan

Jos potilaan sukupuolikokemus ei liity hoidon tarpeeseen, sitä ei ole syytä nostaa esiin.

Kuvateksti
Jos potilaan sukupuolikokemus ei liity hoidon tarpeeseen, sitä ei ole syytä nostaa esiin. Kuva: iStock

Sukupuolivähemmistöjen auttaminen perustuu samaan tasavertaiseen, kunnioittavaan kohtaamiseen ja kuuntelemiseen kuin muukin terveydenhuollon asiakastyö.

Keskity asiakkaan kulloiseenkin terveysongelmaan, älä sukupuoleen. Jos potilaan sukupuolikokemus ei liity hoidon tarpeeseen, sitä ei ole syytä nostaa esiin.

Kysy, jos et tiedä, miten puhutella asiakasta tai käsitellä asiaa. ”Millä nimellä haluat, että kutsun sinua? Miten haluat, että sukupuolen kokemuksesi otetaan huomion?”

Mainos alkaa
Turvan mainos.
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Turvan mainos.
Mainos päättyy

Sukupuoli ja seksuaalisuus ovat eri asioita.

Sinulla voi olla oma käsityksesi asiakkaan sukupuolesta, mutta ota työskentelyn lähtökohdaksi asiakkaan oma määritelmä itsestään.

Älä liitä transihmistä sellaiseen sukupuoliryhmään, johon hän ei tunne kuuluvansa.

Osa transgendereistä ei tunne kuuluvansa kumpaankaan sukupuoleen. Suurin osa transsukupuolisista sen sijaan haluaa tulla kohdelluksi oman sukupuolensa edustajina – tavallisina miehinä ja naisina.

Muista, että sukupuoli ja seksuaalisuus ovat eri asioita. Ihmisen sukupuolikokemuksen perusteella ei voi päätellä hänen seksuaalista suuntautumistaan.

Tunne itsesi. Tuuleta omia sukupuoleen liittyviä stereotypioitasi ja pohdi oman sukupuolikokemuksesi perusteita. Näin olet valmiimpi kohtaamaan sukupuolten moninaisuutta.

Päivitä tietosi sukupuolen moninaisuudesta ja transihmisten hoidosta. Jos koko työyhteisösi kaipaa lisäkoulutusta, ota yhteyttä Setan Transtukipisteeseen tai Hyksin tai Taysin transpoliklinikkaan. Hyviä tietolähteitä ovat TrasekTranstukipiste ja  Wpath sekä Hyksin sukupuoli-identiteetin tutkimuspoliklinikka ja Taysin transpoliklinikka.

Sairaanhoitaja Hanna Hintsala ja Näkökulmia transsensitiiviseen asiakaspalveluun hoitotyössä, Trasek.

Julkaistu Tehy-lehdessä 8/2015