Ikääntyvien ja erilaisten erityisryhmien lääkehoitoon pitäisi kiinnittää huomiota.
Sairaanhoitajien pitäisi pystyä opastamaan ihmisiä itsehoitolääkkeiden sekä erilaisten luontaislääkkeiden ja kasvirohdosvalmisteiden järkevässä käytössä. Niiden käyttö lisääntyy koko ajan, ja ne heijastuvat joskus ei-toivotulla tavalla potilaan kokonaislääkitykseen.
Laajavastuisen sairaanhoitajan tehtävänkuva edellyttää erittäin vahvaa kliinistä osaamista, johon myös lääkehoito kuuluu.
Miten lääkehoidon opetusta pitäisi kehittää?
Lääkehoito-opetuksen sisällöstä ja laajuudesta tulisi laatia kansallinen suositus. Nyt opetuksen laajuus vaihtelee. Sisällön pitää vastata työelämän tarpeisiin.
Lisäksi pitäisi kehittää valtakunnallinen koe, jonka avulla voidaan varmistaa, että opiskelija on valmistuessaan kerrannut lääkehoidon keskeiset ydinsisällöt.
Ammattikorkeakoulukentän olisi hyvä pohtia, kuinka opetuksessa voitaisiin tukea opiskelijan itsesäätelyä oppimisessa ja tunnistaa opiskelijat, joilla on siinä vaikeuksia. Opintojen alkuvaiheessa aikaisempi opintomenestys oli yhteydessä lääkehoidon osaamiseen, mutta loppuvaiheessa osaamiseen vaikutti opiskelumotivaatio sekä opiskelijan kyky säädellä oppimistaan.
Virpi Sulosaaren väitöstutkimus sairaanhoitajien lääkehoidon osaamisesta.
Teksti Ulla Ojala