Miten luoda hyvä työilmapiiri?

Kuvateksti
Johtaminen ratkaisee suurelta osin, millaista käytöstä työpaikalla sallitaan. Kuva iStock.

Miten työpaikalle saataisiin sellainen ilmapiiri, ettei tulisi riitoja?

Ristiriita lähtee usein liikkeelle huonosta tai liian vähäisestä vuorovaikutuksesta. Sillä, miten ihmiset käyttäytyvät erimielisessä tilanteessa, on suuri merkitys asian etenemiselle.

Sujuva työnteko edellyttää hyviä työyhteisötaitoja.

Johtaminen ratkaisee suurelta osin, millaista käytöstä työpaikalla sallitaan. Onnistuneeseen esimiestyöhön kuuluu, että ristiriidat ratkaistaan ajoissa.

Mainos alkaa
Henkilö pitelee puhelinta, jossa näkyy Tehy-lehden uutiskirje. Taustalla kannettavan näytöllä iloisia festivaalijuhlijoita. Mainoksessa teksti: "Voita festariliput! Tilaa Tehy-lehden uutiskirje ja voita liput Tikkurila Festivaaleille! Arvonta suoritetaan 18.6." sekä painike "Osallistu arvontaan".
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Henkilö pitelee puhelinta, jossa näkyy Tehy-lehden uutiskirje. Taustalla kannettavan näytöllä iloisia festivaalijuhlijoita. Mainoksessa teksti: "Voita festariliput! Tilaa Tehy-lehden uutiskirje ja voita liput Tikkurila Festivaaleille! Arvonta suoritetaan 18.6." sekä painike "Osallistu arvontaan".
Mainos päättyy

Työyhteisössä syntyvät kiistat tulee selvittää työpaikalla – siellä, missä ne ovat syntyneetkin. Ratkaisemattomat erimielisyydet voivat ilmetä ensin satunnaisina ristiriitoina, mutta jatkuessaan ne voivat johtaa tarkoitushakuiseen loukkaamiseen ja alistamiseen.

Työpaikalla pitää olla selkeä toimintamalli, ohjeistus ja käytännöt kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja syntyneiden tilanteiden tutkimiseen ja selvittämiseen.

Mallista tulisi voida käydä työyhteisössä avointa keskustelua.

Jokaisen työntekijän tulisi tarkastella omia työyhteisötaitojaan ja kysyä itseltään, millainen työkaveri minä olen.

Julkaistu Tehy-lehdessä 2/2015