”Kävin Tehyn johtamiskoulutuksen ennen kuin aloitin palveluesimiehenä Viipurintien terveysasemalla Hämeenlinnassa tämän vuoden alussa. Aikaisemmin työskentelin palvelukoordinaattorina. Minulla on tukena toinen palveluesimies, jolla on tehtävästä pitkä kokemus.
Tehyn johtamiskoulutus antoi käsitystä esimiestyön kokonaisuudesta ja avasi uusia tiedonlähteitä. Jos kävisin tämän käytännönläheisen koulutuksen nyt, osaisin kiinnittää huomiota eri asioihin. Opiskelin jo silloin johtamista Itä-Suomen yliopistossa, ja koulutukset ovat täydentäneet toisiaan. Tehyn koulutukseen kuuluvan mentoroinnin parasta antia olivat kiireettömät keskustelut, joista sai tukea työhönsä.
Vaikka tunnistaa kokonaisuuden, niin aina priorisointi ei onnistu. Hyvistä suunnitelmista huolimatta päivä menee uusiksi esimerkiksi silloin, jos on paljon työntekijöitä poissa ja pitää ratkaista, miten tästä päivästä selvitään. Kokonaisuuden tunnistamisella tarkoitan myös sitä, että ymmärtää oman yksikön ja organisaation perustehtävän hyvinvointipalveluiden kokonaisuudessa.