Lue, miten ohjata lasta hiekkaleikeissä – leikki voi tukea lapsen tunne-elämää ja rikastaa sanavarastoa

Tarjoa lapselle monipuolisesti erilaisia hiekkaleluja, joiden avulla voi luoda mielikuvitusmaailmoja, vinkkaa tutkija.

Kuvateksti
Tutkimusten mukaan tytöt ovat poikia hieman kiinnotuneempia hiekkaleikeistä.
Kuva: iStock

Hiekkaleikeissä koetaan fyysistä rakentelua, käsitellään ja kaivetaan hiekkaa hienomotorisesti, mutta myös koetaan tunteita.

Vaikka leikki näyttäisi sosiaalisesti melko yksinkertaiselta, sillä on pedagogisesti ohjattuna mahdollista tukea lasten tunne-elämää ja sosiaalisessa vuorovaikutuksessa tarvittavaa sanavarastoa. Siksi hiekkaleikit voivat vähentää myös joitakin käyttäytymisongelmia.

Hiekkaleikit alkavat yleistyä lapsilla kahden vuoden iässä. Tytöt ovat niistä poikia hieman kiinnostuneempia. 

Mainos alkaa
Henkilö pitelee puhelinta, jossa näkyy Tehy-lehden uutiskirje. Taustalla kannettavan näytöllä iloisia festivaalijuhlijoita. Mainoksessa teksti: "Voita festariliput! Tilaa Tehy-lehden uutiskirje ja voita liput Tikkurila Festivaaleille! Arvonta suoritetaan 18.6." sekä painike "Osallistu arvontaan".
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Henkilö pitelee puhelinta, jossa näkyy Tehy-lehden uutiskirje. Taustalla kannettavan näytöllä iloisia festivaalijuhlijoita. Mainoksessa teksti: "Voita festariliput! Tilaa Tehy-lehden uutiskirje ja voita liput Tikkurila Festivaaleille! Arvonta suoritetaan 18.6." sekä painike "Osallistu arvontaan".
Mainos päättyy

”Lapsille kannattaa tarjota perinteisten hiekkaleikkivälineiden lisäksi monipuolisesti erilaisia välineitä, esineitä ja hahmoja leikkejä varten. Niiden avulla lapset voivat rakentaa mielikuvitusmaailmoja, mikä on lapsilähtöinen tapa tunnistaa, nimetä ja käsitellä tunteita ja ajatuksia. Näin rakentelu helpottaa vaikeiden kokemusten käsittelyä ja eheytymistä”, kertoo liikuntakasvatuksen yliopistonlehtori Susanna Iivonen.

Hiekkalelujen olisi hyvä olla erikokoisia, -muotoisia ja -painoisia, jotta hiekkaleikit tukisivat myös fyysistä aktiivisuutta.

Tutkimustulokset selvisivät Susanna Iivosen ja varhaiskasvatuksen yliopistonlehtori Titta Kettukankaan tekemästä systemaattisesta katsaustutkimuksesta, jossa tarkasteltiin hiekkaleikkejä ja niiden yhteyksiä 0–8-vuotiaiden lasten terveyteen ja kehitykseen.

Ensimmäiset hiekkalaatikot tulivat todennäköisesti jo 1800-luvun jälkipuoliskolla saksalaisiin päiväkoteihin, joista ne levisivät edelleen Yhdysvaltoihin ja muihin teollisuusmaihin.

Hiekkaleikkiterapia taas on tutkijoiden mukaan maailmanlaajuisesti käytetty psykoterapeuttinen kuntoutusmuoto, jossa tunteita tutkitaan hiekan muovailun ja lukuisten esineiden avulla. 

”Siinä missä esimerkiksi rooli- ja ulkoleikkien yhteyksiä lasten kehitykseen on tutkittu paljonkin, on hiekkaleikeistä todella vähän tutkimusnäyttöä”, kertoo Titta Kettukangas.