Onko asiasi kiireellinen, kysyy tekoäly – kahdella terveysasemalla testataan puhelinpalvelussa jotakin aivan uutta

Tekoäly kysyy terveysasemalle soittavalta esitiedot. Näin pyritään nopeuttamaan palvelua.

Kuvateksti
Toiveissa on, että tekoälyn ansiosta soittajan asian hoitaminen käynnistyy nopeammin.
Kuva: iStock

Kyllön ja Novan terveysasemilla Keski-Suomessa testataan syys-lokakuusta lähtien puhelinpalvelussa tekoälyä.

Osa terveysasemalle soitetuista puheluista ohjautuu tekoälyavustajalle, joka kerää asiakkaalta esitiedot ennen kuin puhelu siirtyy sairaanhoitajalle.

Keski-Suomen hyvinvointialueen mukaan vastaavaa kehittämistyötä ei tehdä vielä muualla Suomessa.

Toiveissa on, että tekoälyn ansiosta soittajan asian hoitaminen käynnistyy nopeammin, eikä sairaanhoitajan aikaa kulu niin paljon esitietojen keräämiseen. Tekoälyavustaja kerää asiakkaalta samat tiedot kuin sairaanhoitaja keräisi. 

Mainos alkaa
Tehy-lehden uutiskirjearvontamainos.
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Tehy-lehden uutiskirjearvontamainos.
Mainos päättyy

Esitietojen keruun jälkeen tekoälyavustaja jättää takaisinsoittopyynnön sairaanhoitajalle. Sairaanhoitaja kysyy vielä asiakkaalta tarvittavat tarkentavat kysymykset ja tekee hoidon tarpeen arvioinnin.

Asiakas voi halutessaan ohittaa tekoälyavustajan esitietokyselyn ja palata jonoon missä vaiheessa puhelua tahansa. Kokeilu alkaa Kyllön terveysasemalla 30.9. ja Novan terveysasemalla 7.10.

”On ollut hienoa, että Keski-Suomen hyvinvointialue on päässyt ensimmäisten joukossa tällaiseen kehittämistyöhön”, iloitsee projektipäällikkö Minna Teiskonen.

Tekoälyavustajaa kehitetään osana EU-rahoitteista Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmaa

Tekoälyavustaja kysyy

Onko asiasi kiireellinen vai kiireetön?

Mitä asia koskee (esimerkiksi jokin oire tai vaiva)?

Haluatko jättää soittopyynnön ja vastata esitietokyselyyn, jossa kysytään muun muassa voinnista ja oireista, oireiden kestosta ja toistuvuudesta sekä infektio-oireista?

Nimesi ja henkilötunnuksesi