Kouluterveydenhuollon mahdollisuudet auttaa mielenterveyden ongelmissa vaihtelevat eri alueiden ja koulujen välillä. Kehitettävää on erityisesti hoitoon pääsyssä ja tiedonkulussa. Asia käy ilmi Valtiontalouden tarkastusviraston selvityksestä.
Oppilaiden mielenterveysongelmat tulevat parhaiten esiin laajoissa terveystarkastuksissa sekä yhteistyössä oppilaiden, perheiden ja koulun henkilökunnan kanssa. Yhteistyö opettajien kanssa on tärkeää, jotta tieto välittyy.
Hoitoketjuja, tiedonkulkua ja ammattilaisten yhteistyön muotoja tulisi selvityksen mukaan parantaa, jotta lapsi pääsisi sujuvasti hoitoon. Kouluterveydenhuollon ammattilaisten, koulukuraattorien ja koulupsykologien sinänsä hyvän yhteistyön käytännöt vaihtelevat, ja työnjaoissa on epäselvyyksiä ja päällekkäisyyksiä.