Päivystyksen kysyntää voitaisiin hallita nykyistä paremmin, jos potilaan hoitoketjua tarkasteltaisiin kokonaisuutena ja jos koko palvelujärjestelmän yhteistyötä parannettaisiin. Tämä käy ilmi ikääntyneiden potilaiden erikoissairaanhoidon päivystyksen kysyntää ja hallintaa käsittelevästä Kuntaliiton ja Aalto-yliopiston tutkimuksessa, jossa on analysoitu rekisteriaineistoja vuosilta 2011–2014.
Katse kohdistuu etenkin vanhusten palveluihin. Laitoshoidon korvaaminen kotihoidolla ja tehostetulla palveluasumisella on ollut vallitseva vanhustenhuollon kehityssuunta jo vuosia. Samalla tämä rakennemuutos lisää päivystyspalveluiden tarvetta, mihin liittyy riski käyttää päivystystä epätarkoituksenmukaisesti.
Tutkimuksesta selviää, että noin 70 prosenttia iäkkäistä potilaista saapui erikoissairaanhoidon päivystykseen kotoa. Päivystykseen ohjaavilla tahoilla, kuten neuvontapuhelimella, hätäkeskuksella ja terveysasemilla, on siksi tärkeä rooli potilaan ohjaamisessa sopivaan hoitoon. Kotihoidosta potilaista tuli lähes 20 prosenttia ja tehostettu palveluasumisesta kymmenisen prosenttia. Näissä lähtöpaikoissa asumispalvelun hoitohenkilökunta voi vaikuttaa potilasohjaukseen.