Tehyn lakimies: Aika näyttää, ovatko Esperin korjaukset todellisia

Hoivakohun aloittanut jättiyritys julkaisi tänään uudet laatukriteerinsä.

Kuvateksti
Esperi Care tarjoaa muun muassa palveluasumista vanhuksille. Kuva: iStock ja Tehy-lehden arkisto

Esperi Care aikoo jatkossa panna hoivan laadun kuntoon, nostaa johtamisen ja henkilöstön keskiöön sekä asettaa vastuullisuuden ja avoimuuden kaiken kulmakiviksi. Jatkossa yrityksen laatudata ja asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset ovat julkisia.

Näin Esperi Care kertoi järjestämässään Huomisen hoiva -seminaarissa, jossa se julkaisi laaturyhmän työn tulokset. Tehyssä pidetään tärkeänä sitä, että Esperi Care tarkastelee toimintaansa kriittisesti ja ryhtyy korjaamaan menettelyä.

– Aika näyttää ovatko korjaustoimenpiteet todellisia vai kosmeettisia. Yksityisen hoivan kriisi on edelleen käynnissä, muistuttaa Tehyn johtava lakimies Vappu Okkeri.

Tehyyn tulee edelleen huolestuttavia viestejä tehyläisiltä, jotka työskentelevät yrityksen palveluksessa. 

– On kiirettä ja vaaratilanteita, kuten potilaiden kaatumisia ja lääkevirheitä. Olemme kuulleet myös myönteisiä kertomuksia jäseniltä.

Okkerin mukaan alan epäkohdat ovat rakenteellisia. Kunnat ulkoistavat, jotta säästäisivät rahaa. Hoivajätit polkevat kilvan hintoja voittaakseen tarjouskilpailun. Kunnat ovat olleet – muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta – melko haluttomia valvomaan ostamansa palvelun tasoa.

– Hoivabisnes on henkilöstövaltainen, suurimmat säästöt yritykset tekevät säästämällä henkilöstökuluista: sijaisia ei hankita tai jos hankitaan, he tekevät lyhyempää työvuoroa. On yksintyöskentelyä vuorojen vaihteessa, iltaisin ja viikonloppuisin. Henkilöstöllä ei ole edelleenkään aikaa kohdata potilasta.

Esperi kertoi palkanneensa 2 000 uutta työntekijää, joista 850 on vakituisia.