”Tiedettiin, että ongelmia tulee” – Selvitys Helsingin palkkasotkuista löysi puutteita resursseista ja johtamisesta

Kuvateksti
Helsingin kaupunki on Suomen suurin työnantaja. Sen palveluksessa on noin 38 000 työntekijää.
Kuva: Helsingin kaupunki

Helsingin kaupunki on teettänyt mittavista palkanmaksuongelmistaan ulkopuolisen selvityksen. Se löysi useita syitä ongelmavyyhteen.

Lähtöasetelma oli selvityksen mukaan sekava, kun Helsinki siirtyi Sarastian palkanmaksujärjestelmään. Muutoksessa ei ollut tahoa, jolla olisi ollut valta ja välineet viedä uudistusta kokonaisvaltaisesti läpi. Valtavalla hankkeella olisi pitänyt ollut selkeä omistaja, tänään julkistetussa selvityksessä todetaan.

Toinen ongelma oli Sarastian toimituskyky ja järjestelmä, joka soveltui huonosti Helsingin tarpeisiin. Kaikkia kriittisiäkään teknisiä puutteita ei kyetty ratkaisemaan, vaan järjestelmä otettiin käyttöön keskeneräisenä.

Selvityksen mukaan kaupunki ei ottanut huomioon muutoksen laajuutta.

”Tehtiin järjestelmähanketta vaikka olisi pitänyt tehdä muutoshanketta. Käyttöönottoa suunniteltiin ja resursoitiin puutteellisesti, vaikka tiedettiin, että ongelmia tulee”, selvityksessä todetaan.

Talpa-liikelaitos eli palkanmaksusta vastaava taho ei ollut muutoksen tasolla. Ongelmia oli prosesseissa, johtamisessa ja kulttuurissa.

Selvityksen oppina todetaan, että kaupunki tarvitsee selkeät vastuukokonaisuudet ja entistä suoraviivaisempaa johtamista. Resurssit on saatava kuntoon. Useiden miljardien budjetin omaavana organisaationa Helsingin tulisi varmistaa, että sillä on käytössään parhaat kumppanit suurissa muutoksissa, selvityksessä todetaan.

”Virheitä tehtiin useita ja monen tason toimesta”, Helsingin pormestari Juhana Vartiainen totesi tiedotustilaisuudessa.

”Riskit aliarvioitiin.”

Vartiaisen mukaan palkanmaksuvirheet ovat viime kuukausina selvästi vähentyneet. Viime kesänä jopa 12 prosentissa palkkalaskelmista oli virheitä. Nyt virheiden määrä on saatu alle viiteen prosenttiin, mikä on Vartiaisen mukaan vähemmän kuin aiemman palkanmaksujärjestelmän aikoina.

Kaikkia vanhoja virheitä ei silti ole vieläkään saatu korjattua, ja niiden selvittely jatkuu yhä. Koska korjausvelkaa riittää, uusien virheiden määrä pitää Vartiaisen mukaan saada vielä pienemmäksi.

Vartianen toteaa, että kaupunki jatkaa toimiaan tilanteen selvittämiseksi. Koulutusta on lisätty, neuvontaa uudistettu, johtamista selkiytetty ja resursseja lisätty, hän luettelee.

”Työntekijöiden luottamus on menetetty, mutta sitä pyritään hitaasti saamaan takaisin.”

Viime marraskuussa Tehy haastoi Helsingin kaupungin työtuomioistuimeen palkkasotkun takia, ja työtuomioistuin määräsi Helsingin kaupungin maksamaan hyvityssakkoja Sote ry:lle. Sote ry on Tehyn ja Superin neuvottelujärjestö. Tehy teki palkanmaksuongelmista myös rikosilmoituksen.

Mittavat palkanmaksuongelmat alkoivat viime vuoden keväällä, kun Helsingin kaupunki siirtyi uuteen palkanmaksujärjestelmään. Aiempi järjestelmä oli ollut käytössä 1980-luvulta asti. 

Selvityksen ongelmista toteutti Valor, joka on on suomalainen liikkeenjohdon konsultointiin erikoistunut yritys. Selvityksen loppuraportti on luettavissa täällä.