Kuva: Unsplash

Haluaisin raportoida positiiviset poikkeamat hoitotyössä

Tein hoitotyössä potilasturvallisuutta vaarantavan tapahtumaraportin esimiehilleni. Pari päivää aiemmin olin tehnyt riski-ilmoituksen potilaan aggressiivisesta omaisesta, koska hän uhkasi käydä kimppuuni. On hienoa, että tällaiset poikkeamat voi raportoida, ja toivon mukaan ne johtavat myös toimenpiteisiin.

Mutta.

Jäin miettimään, millä ohjelmalla voisin raportoida omasta ja työporukan onnistumisista. Mihin voisin tallettaa kaikki tyytyväisten potilaiden ja omaisten kiitokset? Tuntuu kummalliselta, että sairaalaympäristössä halutaan vain oppia hoitovirheistä. Kukaan ei ole perehdyttänyt ainakaan minua hoito- tai tiimityön onnistumisien jatkuvaan raportointiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

Ymmärrän toki, että voin töistä lähtiessäni kiittää mukavasta työvuorosta potilaita ja työkavereita. Potilas, läheinen tai minä voin lähettää sähköpostia esimiehilleni ja kehua kollegoitani. Sen voi tehdä selän takana tai kasvotusten, ja antaa hyvän kiertää. Mutta miten, missä ja millä tavalla sairaalassa mitataan ja osataan juhlia hoitajien lukuisia päivittäisiä onnistumisia?

Ajattelen, että se mitä työpaikalla vahvistetaan myös vahvistuu. Siksi haluaisin raportoida eteenpäin vaikka Valviralle asti työkaveristani, joka onnistuu poikkeuksellisen hyvin hoitotyössä. Siitä kollegasta, joka tulee auttamaan, kun omat kädet ja taidot eivät enää riitä. Pomosta, joka ymmärtää, kuuntelee ja mahdollistaa koulutukset ja hyvän työn tekemisen. Tai siitä aamuvuorosta, joka vedettiin kunnialla loppuun, vaikka kaksi viidestä hoitajasta puuttui.

Kuka jaksaa tehdä töitä vuodesta toiseen vain virheistään oppien masentumatta ja luovuttamatta? Mistä hoitoalalla löytyy työn imu ja positiivinen kierre? Sen tuulettaminen, kun potilaan hoitotyössä onnistutaan yli odotusten. Nyt näyttää siltä kuin huippuosaaminen, tehokkuus ja nopeus olisivat hoitotyössä vaadittava perustaso. Siinä epäonnistuminen taas kaikin inhimillisin tavoin välteltävä mörkö.

Hoitajat ovat aivan liian nöyriä ja hiljaa onnistuessaan työssään. Jokaisesta yli odotusten onnistuneesta työsuorituksesta hoitajat tulisi palkita bonuksella. Ja palkinto hyvin tehdystä työstä tulisi olla kouriintuntuva. Se saisi hoitajat tavoittelemaan huippulaatua työssään. Uskon, että myös työilmapiiri ja työhyvinvointi raikastuisivat kiitosten lisäksi palkinnoista, palkkioista ja uusista työeduista.

Miten sinun työpaikallasi raportoidaan ja palkitaan positiivinen poikkeama tai nappiin mennyt työsuoritus?

Lue myös: Hoitotyö viettelee tekijänsä.

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille. Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.

 

 

Kommentit

Käyttäjän Suski kuva

Olet oikeassa, kun koko ajan kiinnitetään vain huomiota riskeihin ja epäonnistumisiin,
se hyvä mikä hoitotyössä on painuu pinnan alle tehden kaikesta arkisen harmaata. Jos
osaisimmekin havainnoida niitä tekijöitä ja asioita joita teemme onnistumisistamme sekä
koostaa niistä prusteltua raporttia saisimme rakennettua käytännön hoitotyöhön perustuvaa
näyttöä. Tätä voisi hyödyntää yhtälailla hoitotyön kehittämisessä. Näkökulma olisi rakentavan positiivinen
virheiden sijaan.

Käyttäjän Jan Holmberg kuva

Hyvin kiteytetty. Kiitos!

Käyttäjän Liina kuva

Meidän organisaation eräällä osa-alueella on käytössä jokaisella yksiköllä oma palautelomake, johon tulee kerätä palaute, oliko se positiivinen vai negatiivinen palaute, sekä taho jolta se on tullut. Kummasti positiivisia on kuitenkin aina enemmän, vaikka se negatiivinen huomioidaan aina enemmän. Kyseinen lista kuitenkin auttaa muistamaan huonoina päivinä, et hitto, mehän tehdään hyvää työtä sit kuitenkin :)

Käyttäjän Jan Holmberg kuva

Kuulostaa tosi hyvältä.

Käyttäjän Jonttu kuva

On olemassa myös positiivisesta oppimisen raportointijärjestelmä, Learning from excellence. Tähän raportointijärjestelmään voidaan kirjata tilanteita, joissa onnistuttiin ja miten toimintatapaa voitaisiin jalkauttaa laajemmallekin. Toki tähän järjestelmään ei tule asiakkailta/omaisilta tulleita palautteita.

Käyttäjän Jan Holmberg kuva

Pitää paikkaansa. Se ei vaan ole kovin laajasti käytössä, ja tosiaan, tyytyväistä asiakas/potilaspalautetta ei talleteta järjestelmään. Learning from excellence raportointijärjestelmä tulisi saada kaikkien hoitajien käyttöön.

Mainos
Mainos