Töissä on liikaa oheistoimintaa

Kuvateksti
Kuva: Unsplash

Vastapäätä junassa istui kaksi naista. He keskustelivat omasta työpaikastaan. En voinut olla kuulematta keskustelua. Mieleeni jäi toisen naisen sanat. Hänen työpaikallaan on niin paljon oheistoimintaa, ettei varsinaisia omia töitä ehdi enää tehdä.

Mietin omaa työtäni, ja totta se on. Työhöni liittyy paljon kaikenlaista oheistoimintaa, joka ei suoranaisesti liity työhöni. Niitä ovat muun muassa jonkun tutkijan tutkimuslomakkeiden jakaminen ja kerääminen asiakkailta, asiakkaiden ohjaaminen oikeaan paikkaan tai roskasähköpostien deletoiminen. Puhumattakaan kokouksista, joissa minun ei tarvittaisi tai ainakaan niihin ei tarvitsisi matkustaa. Voisin jälkikäteen lukea kokousmuistion tai klikata itseni hetkessä etäyhteydellä kokoustilaan.

Miten paljon työssä onkaan keskeytyksiä ja turhaa työtä päivän mittaan? Pahinta on ihmisten ahtaminen avokonttoreihin tai pieneen hoitajien kansliaan. Vaaditaan lehmän hermot, että kykenee niissä olosuhteissa keskittymään työhönsä.

Toisaalta, tietääkö suuren organisaation pieni työmuurahainen työkuvansa laajuutta tai siihen suunniteltuja muutoksia. Olen ollut usein kouluttamassa työntekijöitä, joiden toimenkuvia muutetaan. Työntekijöiden mielestä koulutus ei vastaa heidän työnkuvaansa. Ei se vastaakaan – vielä koulutushetkellä.

Muistan sen yhdenkin työpaikan, jossa ihmeteltiin miten työntekijät mahtuvat uusiin puolet pienempiin työtiloihin. Ja miksi työntekijöiden oli opeteltava tekemään työkavereidensa työtehtäviä? Vastaus oli puolen vuoden päästä alkaneet yt-neuvottelut. Sen jälkeen työtiloissa oli kaikille tilaa ja töitä riitti jokaiselle kahden työntekijän edestä.

Ehkä sittenkin kannattaa olla kiinnostunut ja korvat tarkkana kaiken työpaikan ”oheistoiminnan” suhteen. Tiedä vaikka niiden suorittaminen johtaisi työpaikan säilymiseen tai uuden uran alkuun.

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille.

Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.