Tunnekuohu tyhmentää tilapäisesti – näin suitsit vihaasi

Älä roiku solvaajien seurassa, sillä voit tulla heidän kaltaisekseen.

1. Kun huomaat vihastuvasi, muista, että tunnekuohu heikentää ajattelukykyäsi ja tyhmentää tilapäisesti.

2. Kun tilanne on mennyt ohi, mieti, mitä vihaisuutesi kertoo sinusta itsestäsi, ei niinkään vihasi kohteesta. Millaisissa tilanteissa viha nousee, miten voimakasta se on ja kuinka pitkään se kestää? Ehkä pystyt ehkäisemään myöhempiä purkauksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

3. Mieti, millaisia nöyryytyksiä olet kokenut ja milloin? Oletko uhriutunut itseltäsi salaa? Vanhat kokemukset voivat tarvita selvittelyä ja suruprosessia yksin tai toisten kanssa. Hanki tarvittaessa ammattiapua.

4. Mieti, mitä todella haluat ja opettele tekemään asioita, joista iloitset. Kun koet päivittäin tyytyväisyyttä, tarve muihin kohdistuvaan ilkeilyyn vähenee.

5. Oletko ylemmyydentuntoinen? Jos tunnistat tunteen, ketä pidät itseäsi alempiarvoisena tai huonompana? Pelkäätkö, että tämä taho uhkaa sinua jotenkin? Kohteletko pelkosi vuoksi toista huonosti? Vähätteletkö, puhutko pahaa, nöyryytätkö?

6. Älä roiku solvaajien seurassa, sillä voit tulla heidän kaltaisekseen. Jos joku lietsoo työyhteisössäsi pahaa etkä pysty vastustamaan häntä, lähde pois tilanteesta. Jos jäät katsomaan hiljaisena vierestä, solvaaja saattaa luulla, että olet hänen passiivinen kannattajansa ja saa siitä voimaa.

7. Vähennä sosiaalisessa mediassa kuluttamaasi aikaa.

8. Vihan hallitsemisen tekee vaikeaksi se, että voimme tuntea samanaikaisesti useita tunteita ja ne voivat vaihdella nopeasti. Yritä sanoittaa omia tunnetilojasi. Se rauhoittaa mieltä.

Teksti Merja Perttula, kuvitus Johanna Sarajärvi

Lue myös:

Voimakas viha sumentaa ajattelun ja ajaa työyhteisön koston kierteeseen

Mainos
Mainos