Monipuolisia viestintätaitoja tarvitaan myös esimerkiksi viittomakielisen sekä kuulo-, puhe- ja näkövammaisen kanssa.
2. Simppelisti selkokieltä
Taitava ammattilainen mukauttaa kieltään vastaanottajan mukaan.
Selkokielessä oleellista ovat lyhyet lauseet ja tuttu sanasto.
Kielen ymmärtämistä voi vaikeuttaa afasia, kehitysvamma, puhevamma, autismikirjon häiriö, kielellinen erityisvaikeus, ADHD tai lukivaikeus.
3. Avuksi tulkki
Jos et osaa asiakkaasi kieltä, tilaa tulkki. Jos et saa tulkkia paikalle, kysy etätulkkausta. Tulkki turvaa myös ammattilaisen kielelliset oikeudet ja työskentelyn laadun.
Kuuntele, kohtaa, näe asiakkaasi: puhu suoraan asiakkaallesi, älä tulkille.
4. Viesti kosketuksella
Haptiisit ovat koskettamalla annettavia viestejä.
Haptiiseille on tarve esimerkiksi, kun kuulonäkövammaiselle on tehty sisäkorvaistuteleikkaus. Hän on heräämössä ilman kuulon apuvälineitä ja viestii hoitajien kanssa ennalta sovituilla sairaalahaptiiseilla.
5. Kysy passia
Kommunikointipassi on yleistynyt puhevammaisilla. Siinä kerrotaan lyhyesti henkilön kommunikointitavat.
Passi voi olla esimerkiksi muistilappu, vihko tai kortti tai se voidaan toteuttaa digitaalisesti. Passin voi tehdä ammattilainen tai läheinen.
6. Käytä olemuskieltä
Vauva viestii syntymästään asti olemuskielellä. Hän viestii ilmeillään, eleillään ja olemuksellaan. Joillekin vaikeasti puhevammaisille olemuskieli on myöhemminkin ainoa kieli, jolla ilmaista itseään. Taustalla voi olla kehitysvamma, aivovamma tai muistisairaus.
Anna Liisa Karjalainen ja Kristiina Wallenius-Penttilä (toim.): Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä. Diak 2020.
Julkaistu Tehy-lehdessä 4/2021.