Kaste-raportti: Potilas saa enemmän huomiota

Kokemusasiantuntijat ja muut uudet asiakaslähtöiset toimintatavat ovat levinneet eri puolille Suomea.

Kuvateksti
Kuva Annika Rauhala

Kahdesta tavoitteesta toinen eteni, kun asiakaslähtöisyys sekä sote-toimijoiden välinen vuorovaikutus lisääntyi kansallisen kehittämisohjelman eli Kaste-ohjelman aikana. Myönteiset muutokset näkyivät palvelupolkuja sujuvoittaneina uusina toimintamalleina.

Toinen tavoite ei toteutunut. Hyvinvointi- ja terveyserot eivät kaventuneet, vaikka ohjelman toimenpiteet kohdentuivat erityisesti heikoimmassa asemassa olevien asiakkaiden auttamiseen.

Kaste kokosi yhteen alueen sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnasta päättäviä henkilöitä ja käytännön toimijoita, kuten kuntien johtavia viranhaltijoita, asiakastyötä tekeviä työntekijöitä, käytännön työn kehittäjiä ja luottamushenkilöitä.

Mainos alkaa
Henkilö pitelee puhelinta, jossa näkyy Tehy-lehden uutiskirje. Taustalla kannettavan näytöllä iloisia festivaalijuhlijoita. Mainoksessa teksti: "Voita festariliput! Tilaa Tehy-lehden uutiskirje ja voita liput Tikkurila Festivaaleille! Arvonta suoritetaan 18.6." sekä painike "Osallistu arvontaan".
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Henkilö pitelee puhelinta, jossa näkyy Tehy-lehden uutiskirje. Taustalla kannettavan näytöllä iloisia festivaalijuhlijoita. Mainoksessa teksti: "Voita festariliput! Tilaa Tehy-lehden uutiskirje ja voita liput Tikkurila Festivaaleille! Arvonta suoritetaan 18.6." sekä painike "Osallistu arvontaan".
Mainos päättyy

Yhteistyö lisääntyi sekä paikallisesti, alueellisesti että valtakunnallisesti.

Kasteen suurimmat heikkoudet olivat raskas toimeenpano-organisaatio ja seurannan välineiden tulkinnanvaraisuudet.

Kaste toteutettiin sosiaali- ja terveydenhuollossa 2012–2015. Tiedot käyvät ilmi ohjelman ulkoisen arvioinnin loppuraportista. Ulkoisen arvioinnin teki KPMG Oy Ab.