"Osa hoitajista miettii, että tämä tai tuo näyttäisi hyvältä somessa. Esimerkiksi tänään paistaa aurinko, niin tarjoillaan iltapäiväkahvit ulkona, kun siitä saa niin kauniita kuvia. Somen visuaalisuus ikään kuin ohjaa tekemistä siihen samaan suuntaan, mitä on totuttu näkemään somessa muuallakin", Vilja Levonius summaa.
Some tuo arkeen ajatuksen hoivan visuaalisuudesta ja nostaa ikääntyneet ihmiset katseen kohteiksi.
"Haastatteluista ilmeni, että somepostauksia ajatellaan omaisille, päättäjille, toisille hoivaorganisaatioille tai vaikka mahdollisille uusien asiakkaiden omaisille. Osa hoitajista kokee myös tehtäväkseen yrittää muuttaa ikääntyneiden hoivan julkisuuskuvaa positiivisemmaksi, ja heillä on voimakas tarve kertoa työnsä positiivisista puolista."
Ikääntyneiden hoivaa käsittelevä herkkä aihe ja tutkimusympäristö nostavat esiin myös eettisiä kysymyksiä. On tärkeää pohtia haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden yksityisyyttä ja oikeutta päättää omasta näkyvyydestä.
Osana väitöstutkimusta on syntynyt Empatia-niminen videoreflektiomenetelmä, joka kiinnittää huomiota arvostavaan kohtaamiseen ja hyvästä oppimiseen.
"Hyvä kello kauas kuuluu, kuten vanha sanontakin sen toteaa. Empatiaa on mahdollista oppia sekä yksilö- että organisaatiotasolla, ja sitä tarkastellaan kehittämämme menetelmän avulla. Koko tutkimus toimii vähän kuin esimerkkitapauksena, jossa yritän kuljettaa eettisiä kysymyksiä mukana alusta loppuun", Levonius tiivistää.
Vilja Levoniuksen väitöskirja ”Care as Communication: Empathy and Organizing in Old Age Care” tarkastetaan 22.8.2025.