Tehyn organisaatio uudistui

Tehy uudisti organisaationsa, jotta tehyläisten etuja voidaan valvoa entistä tehokkaammin.

Kuvateksti
Organisaatiouudistuksen yhtenä tavoitteena oli, että tehyläiset ympäri Suomen saavat laajasti Tehyn asian­tuntijoiden osaamisen ­käyttöönsä.
Kuva: Aki Rask

Sujuvaa palvelua tehyläisille. Enemmän tukea luottamusmiehille ja muille Tehyn toimijoille työpaikoilla. Lisää voimaa paikalliseen edunvalvontaan. Liiton toiminta vetovoimaiseksi opiskelijoille. 

Muun muassa näihin asioihin kiinnitettiin huomiota, kun Tehy uudisti organisaationsa. Tavoitteena oli vastata entistä paremmin tehyläisten tarpeisiin. Uusi organisaatio aloittaa toimintansa maaliskuun alusta.  

Taustalla ovat muutokset yhteiskunnassa, esimerkiksi hyvinvointialueiden aloittaminen.

”Sote-uudistuksen aikaansaamat muutokset koskettavat kaikkia tehyläisiä. Siksi myös Tehyn toiminnan pitää muuttua”, sanoo Tehyn toinen varapuheenjohtaja Pipsa Allén. Hän tuntee Tehyn toiminnan vuosikausien ajalta ja on johtanut organisaation uudistustyötä. 

Uudistuneen toimintamallin avulla Tehy voi panostaa entistä enemmän esimerkiksi luottamusmiesten tukemiseen, paikalliseen edunvalvontaan ja opiskelijatyöhön.

Uudessa organisaatiossa on aloittanut paikallisen edunvalvonnan tiimi. Siihen kuuluvat asiantuntijat edistävät paikallista edunvalvontaa julkisella ja yksi­tyisellä sektorilla. He muun muassa neuvovat, kouluttavat ja ylläpitävät ­aktiivista yhteistyötä luottamusmiesten ja muiden paikallisten Tehyn toimi­joiden kanssa. Tavoitteena on, että tehyläiset ympäri Suomen saavat laajasti Tehyn asian­tuntijoiden osaamisen ­käyttöönsä.

Ammatillisen edunvalvonnan tiimi ­keskittyy muun muassa koulutusasioiden ja eri ammattiryhmien asioiden hoitoon. Opiskelijatyön tehtävänä on kehittää uusia tapoja opiskelijoiden tavoittamiseen ja palvelemiseen.

Ammattiosasto- ja luottamusmiestoiminto vastaa nimensä mukaisesti Tehyn ammattiosasto- ja luottamusmiestoiminnasta. Se kouluttaa ja neuvoo järjestön tehtävissä toimivia ja tukee tehyläisiä ympäri Suomen yhteistyössä ammattiosastojen toimijoiden kanssa. 

”Muutoksen suuntaviivat antaa Tehyn visio: tehyläisten palkat ja työolot kuntoon. Sitä edistämme nopeasti reagoimalla ja rohkeasti vaikuttamalla. Tämä kaikki ­tehdään yhdessä niin, että mukana ovat tehyläiset, Tehyn asiantuntijat ja paikal­liset toimijat kuten luottamusmiehet.”

Organisaation uudistuksessa Tehyyn lisättiin myös resursseja talouteen, ­viestintään ja hr-toimialalle.

Pipsa Allén muistuttaa, että vaikka organisaatio on nyt uudistettu, kehittäminen jatkuu. Toiminnan kuuluu elää ja muuttua tarpeen vaatiessa. 

”Tehyläisen ei kuitenkaan tarvitse ­huomata arjessaan minkäänlaista muutosta. Tärkeintä on, että hän saa tarvitsemansa palvelun Tehystä sutjakkaasti. ­Siihen muutoksilla pyrimme.”

Tehyläisten palvelukanavat pysyvät ennallaan. Ne löytyvät osoitteesta tehy.fi.
 

Tehyn organisaatio

Puheenjohtajan toimisto
Edunvalvonta ja HR
Julkisen ja yksityisen sektorin edunvalvonta, työsuojeluasiat, ­sosiaaliturvatiimi, paikallisen edunvalvonnan tiimi, kansainväliset asiat, hr
Lakiasiat
Tehyn oikeuspalvelut jäsenille
Jäsenyys ja ammatillinen edunvalvonta
Jäsenpalvelutiimi, ammatillisen edunvalvonnan tiimi, järjestötiimi, ammattiosasto- ja luottamusmiesasiat, opiskelijatyö ja jäsenyysasiat
Viestintä
Viestintätiimi, Tehy-lehden toimitus
Talous, it ja sisäiset palvelut

 

5.3.2024 kello 11.00 lisätty ammattiosasto- ja luottamusmiestoimintoa koskeva kappale.