Miten toimimme, kun työkaveri viestii epäasiallisesti?

Työkaveri viestii epäasiallisesti eikä suostu keskustelemaan asiasta. Miten toimimme?

Kuvateksti
Työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajaa ryhtymään toimiin, kun se saa tiedon häirinnästä tai muusta epäasiallisesta kohtelusta.
Kuva: Jari Lifländer

Kysymykseen vastaa työelämäasiantuntija Heli Kannisto.

Ei ole yhdentekevää, millä tavalla käyttäydymme työpaikalla. Jo työturvallisuuslaki määrää, että työntekijän tulee välttää muihin työntekijöihin kohdistuvaa häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua.

Asia kannattaa ottaa puheeksi epäasiallisesti viestivän työkaverin kanssa. Näin hänellä on mahdollisuus miettiä asiaa ja muuttaa käytöstään. Jos tilanne ei muutu, esihenkilön tulisi aloittaa asian selvittely.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Jos esihenkilö ei ryhdy tarvittaviin toimenpiteisiin, voitte ottaa yhteyttä hänen esihenkilöönsä tai ylempään johtoon. Tästä on toki hyvä kertoa esihenkilölle. 

Työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajaa ryhtymään toimiin, kun se saa tiedon häirinnästä tai muusta epäasiallisesta kohtelusta.

Päävastuu tilanteen selvittämisestä on työnantajalla, mutta tarvittaessa voitte ottaa yhteyttä myös työsuojelu­valtuutettuun.