6 salaisuutta, jotka sairaanhoitaja potilaana tietää

Kuvateksti
Kuva: Unsplash

Sairaanhoitajat tietävät, mitä potilaan terveydenhuollossa kannattaa ja ei kannata tehdä. Näistä asioista he eivät yleensä puhu ääneen. Seuraavana on lista yleisimmistä salaisuuksia, jotka sairaanhoitaja potilaana tietää.

 

1. Kuka sairaanhoitajaa saa hoitaa

Jokaisella sairaanhoitajalla on mielessä ne hoitajat ja lääkärit, joiden vastaanotolle he eivät suostu menemään. Heillä on myös lista luotettavista erikoisalojen ammattilaisista, joiden hoidettavaksi sairaanhoitajat itse hakeutuvat hinnalla millä hyvänsä. Sairaanhoitajat eivät potilaana ollessaan niinkään arvosta henkilön ystävällisyyttä, palvelualttiutta tai aina edes kykyä selittää toimenpiteiden kulkua. Heille on tärkeää, että heitä hoitava ammattilainen osaa asiansa, tekee työnsä tunnollisesti ja hoidon lopputulos on huippulaadukas ilman turhia potilaalle koituvia komplikaatioita.

 

2. Parempi ajoissa kuin liian myöhään

Sairaanhoitaja tarkistaa potilaana tai tämän läheisenä kaikki sairauteen, oireisiin ja hoitoon liittyvät asiat etukäteen. Hän lukee sairauden hoidosta viimeisimmät käypä hoito -tutkimukset, testaa oireet luotettavalla verkkotestillä, päivittää tietonsa hoitomenetelmistä ja kilauttaa erikoisalan kollegalle kysyäkseen neuvoa. Siksi hän on usein jo ensimmäisten oireiden ilmaannuttua varannut itselleen tai läheiselleen vastaanottoajan tai aloittanut kotihoidon itse. Sairaanhoitajan motto terveyden ja sairauksien hoidossa on: parempi ajoissa kuin liian myöhään.

 

3. Ajalla on hoidossa merkitystä

Sairaanhoitaja varaa vastaanottokäyntinsä tai toivoo toimenpidettään aamun ensimmäisille ajoille. Silloin terveysalan ammattilaiset ovat parhaimmassa vedossa, eivätkä hoitoajat ole vielä myöhässä. Kuka haluaa toimenpidettä tekevän ammattilaisen olevan nälkäinen, väsynyt päivän työstä tai stressaavan lähtöä kiireesti kotiin hoidettuasi ensin sinut? Niinpä.

 

4. Jatkuva soittelu on pannassa

Sairaanhoitaja ei makaa vuodeosastolla hoitajien kutsukellon päällä tai koeta jatkuvasti tavoittaa hoitavaa lääkäriä. Hän tietää heidän vastaavan mielellään, muttei jatkuvasti. Sen sijaan hän listaa hoitoon liittyvät asiat paperille. Seuraavaksi hän kysyy parasta aikaa esittää asiansa ja pyytä ammattilaista kerralla vastaamaan kaikkiin kysymyksiinsä. Sairaanhoitaja tietää, että hoitajilla ja lääkäreillä on kädet täynnä töitä, vaikka työtahti potilaiden ja omaisten mielestä näyttäisi joskus rauhalliselta.

 

5. Opiskelija saa tulla mukaan

Sairaanhoitaja suostuu yleensä siihen, että hänen hoidossaan on mukana hoitaja- tai lääkäriopiskelija. Hän tietää, kuinka paljon opiskelija tarvitsee käytännön treeniä tullakseen taitavaksi työssään. Onhan sairaanhoitaja seissyt aikanaan opiskelijan työkengissä. Opiskelija antaa harjoituspotilaalleen ekstrahuomiota, selvittää vastaukset tämän kysymyksiin, tekee toimenpiteet rauhallisesti ja vain rekisteröidyn ammattilaisen alaisuudessa. Hyvän opiskelijan hoivissa saa ikään kuin tuplahoidon- ja tarkastuksen itselleen, ja iloisen mielen kaupan päälle.

 

6. Jatkuvasti sopivan utelias kyselijä

Sairaanhoitaja kysyy potilaana sopivalla tavalla ja sopivassa tilanteessa kysymyksiä. Ovatko nämä varmasti minun lääkkeeni? Voitko selittää ennen toimenpidettä, mitä aiot hoitajana tehdä ja miksi? Haluisitko ystävällisesti vielä varmistaa tämän asian, koska hoidat minua eri tavoin kuin aiemman lääkärini kanssa suunnittelimme? Hoitotyössä on usein kiire ja työntekijät voivat vaihtua. Hoitajat ja lääkärit ovat inhimillisiä olentoja, joten virheitä sattuu. Hoitovirheen sattuessa sen korjaamiseen kuluu tietenkin paljon enemmän aikaa, resursseja ja potilaan voimavaroja, kuin sen ehkäisemiseen.

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille. Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.