Hoitaja, mieti kenelle puhut ja ketä asiasi kiinnostaa

Jos hoitajat eivät puhu työstään, hoitajan työn määrittelevät muut ammattilaiset. Siksi vaikuttamisen paikoissa on oltava valppaana ja valmis taitavaan neuvotteluun.

Kuva: Istock

Saan usein turhautuneita viestejä. Niiden mukaan hoitajat jankkaavat ja rutisevat samoista asioista vuodesta toiseen. Esimerkiksi työolot ja palkka ovat huonoja. Ketä se kiinnostaa? 

Vastaan ihmettelijöille, etteivät hoitajat puhu työoloistaan turhaan. Jos hoitajat eivät puhu työstään, hoitajan työn määrittelevät muut ammattilaiset, asiantuntijat ja ihmiset. 

Mieti siis hoitajana, kenelle puhut ja ketä asiasi kiinnostaa. Käytä ääntäsi viisaasti. Pysähdy siksi hetkeksi ennen suusi avaamista tai lähetä-nappulan painamista.

Käytä hetki asiasi muotoiluun, kuumien tunteiden viilentämiseen ja äänenpainosi valintaan. Näytätkö viestin vastaanottajasta asialliselta, rakentavalta ja kriittiseltä vai syyttelevältä, vihaiselta ja hyökkäävältä? Sillä on vaikutusta lopputuloksen kannalta.

Voin antaa sinulle muutaman vinkin hoitotyön kehittämiseen ja neuvottelutilanteisiin.

  • Tiedä mitä hoitajana haluat ja pysy tosiasioissa.
  • Ole rohkea ja aktiivinen aloitteentekijä.
  • Älä pelkää neuvotella, pyytää tai vaatia.
  • Vahvista keskustelijoiden välistä luottamusta.
  • Toimi pitkäjänteisesti kohti selkeää tavoitettasi.

Selvitä esimerkiksi itsepintaisesti, miksi palkkasi on laskettu väärin, miksei lakia ole hoitotyössä noudatettu tai mitä työterveyspalveluja voit hyödyntää työssäjaksamisesi tukena.

Sinulla on käytössä vain rajallinen määrä aikaa ja energiaa. Kannattaako epäkohdasta nurista silloin vain kahvihuoneessa vai selvittää sitä edeten työpaikan virallisia reittejä pitkin? Aina ei kannata jäädä odottamaan vaikuttamisen paikkoja, vaan luoda ne ennakoiden tulevaa. Järjestää vaikka itse hoitajien kuulemis- tai neuvottelutilaisuus omalla työpaikalla.

Usein kuulen vierestäni turhautuneen huokaisun. Hoitajille tärkeät asiat eivät tunnu kiinnostavan ketään.

Se ei pidä paikkaansa. Työpaikalla on muun muassa luottamusmiehiä, henkilöstön edustajia, työsuojeluvaltuutettuja, työterveyshuollon ammattilaisia ja työnohjaajia. Ammattiliitosta löytyy lisää apua ja tukea kiperiin tilanteisiin.

Yllättävän monen ammattilaisen työhön kuuluu olla kiinnostunut työpaikallasi hoitotyön kehittämisestä ja hoitajien jaksamisesta. Monelle heistä se on lakisäätöinen velvollisuus, kuten työnantajasi edustajille. Työlainsäädännön lähtökohtana on työntekijän suojeluperiaate. Et siis ole yksin, vaikka siltä saattaisi joskus tuntua.

Lopuksi haluan painottaa aktiivisen kuuntelun merkitystä. Mitä paremmin ymmärrät neuvottelukumppaniasi, sitä tehokkaammin voit vaikuttaa haluamaasi lopputulokseen. Kaikkein tärkeintä on heti aluksi miettiä tarkkaan, kenelle puhut ja ketä esittämäsi asia kiinnostaa.

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille. Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.