”Kiitos, kun kohtasit minut ihmisenä” – Terveysneuvontapiste Milli auttaa huumeita käyttäviä asiakkaita ja saa hyvää palautetta
Terveysneuvontapiste Milli Turussa auttaa suonensisäisiä huumeita käyttäviä asiakkaita. Palkittu Milli on kehittynyt neulanvaihtopisteestä miltei pieneksi terveyskeskukseksi. Kaiken ydin on hyväksyvä kohtaaminen.
Millin työntekijät Sanna Järvensivu, Venla Tuominen ja Anette Tamminen ja laatikoittain tavaraa. Millissä käy päivittäin noin 60 asiakasta.
Kuva: Pasi Leino
Kirjoittaja
Terhi Mäkinen
18.3.2024 klo 9:25
Asiakkaamme ovat kokeneet tarpeeksi syyllistämistä, moralisointia ja rankaisemista, sanoo vastaava terveydenhoitaja Sanna Järvensivu.
Terveysneuvontapiste Millissä edetään asiakasta kuunnellen. Milli on matalan kynnyksen paikka: palvelut ovat maksuttomia, aikaa ei tarvitse varata. Päihtyneenä saa tulla, ja asioida voi anonyymisti.
Huumeita käyttäviä asiakkaita auttava Milli sijaitsee Turun keskustassa kerrostalon alakerrassa. Kadulta sisälle ei kaihtimien vuoksi näe. Sisätilat ovat monelle tulijalle positiivinen yllätys.
Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy
”Milliin voi tulla sellaisena kuin on. Asiakkaillamme ei välttämättä ole koskaan ollut ihmistä, johon luottaa, ja takana voi olla monia hylkäämisen kokemuksia. Minimissään haluamme olla vakaita ja luotettavia työntekijöitä, jotka ovat ja pysyvät”, Sanna sanoo.
Aamusta tilat ovat vielä asiakkaista tyhjät. Lähihoitaja Anette Tamminen kastelee ikkunalaudan viherkasveja, joita hän vaalii sairaanhoitaja Venla Tuomisen kanssa. Viihtyisyyttä päätettiin lisätä, kun eräs asiakas totesi, että Millissä näyttää hivenen karulta.
Anette näyttää enkelinsiipeä ja kertoo, että kasvi on täällä hoidossa, koska omistaja on päihdekuntoutuksessa. Anette lähettää välillä kuvia kukasta, jotta omistaja näkee, että täällä voidaan hyvin. Kuntoutuja sai pistokkaan Millistä lahjaksi, kun sai asunnon. Kasvilla on nimikin, Angelica.
Entistä nuorempia asiakkaita
Milli avautuu arkena puolilta päivin. Mehu ja keksit odottavat jo pöydässä. Joillekin asiakkaille ne saattavat olla päivän ainoa ateria. Tarjottava antaa hyvän syyn levähtää hetken, ehkä jutella muiden kävijöiden tai työntekijöiden kanssa ja lueskella esitteitä.
Asiakas voi pyörähtää Millissä puolessa minuutissa hakemassa puhtaita välineitä. Joku toinen voi taas viipyä vaikka kolme tuntia ja saada monenlaista apua, kuten rokotteen, tartuntatautien testauksen, ehkäisyä ja lähetteen päihdehoitoon.
Sanna Järvensivu on työskennellyt huumeita käyttävien parissa 20 vuotta. Hän on nähnyt, miten käyttäminen on valtavirtaistunut. Asiakkaiden joukossa on työssäkäyviä ja opiskelijoita, myös sote-alalta.
”Me näemme vain jäävuoren huipun – ne, jotka tulevat Millin asiakkaiksi. Aineet ovat olleet vuosia samoja: amfetamiini, bentsodiatsepiinit, buprenorfiini, mutta niiden rinnalle ovat tulleet muun muassa muuntohuumeet ja lääkeväärennökset, joiden vaikutukset ovat arvaamattomia”, Sanna sanoo. Esimerkiksi Ksalol-merkkisistä tableteista poliisi on varoittanut jo muutaman vuoden ajan.
Terveysmurheet voivat olla isoja. Asiakkaamme hakevat apua usein viime hetkellä.
Asiakkaiden keski-ikä on 36 vuotta. Nuorimmat ovat noin 15-vuotiaita ja vanhimmat 70-vuotiaita. Alaikäisiä käy Millissä aiempaa enemmän. Nuorten huumekuolemista on puhuttu paljon. Suomi on nuorten huumekuolemien kärkimaita Euroopassa, ja Onnettomuustutkintakeskus tutkii parhaillaan, miksi näin on. Turussa tilanteeseen on reagoitu niin, että nuoret pääsevät opioidiavusteisiin hoitoihin muita nopeammin.
Uutta on, että yliannostuksen varalta asiakas tai hänen läheisensä voi saada Millistä reseptin naloksoni-nenäsumutteeseen. Ajatus oli Sannan. Naloksoni on opioidien vaikutuksen kumoava aine, jolla on muissa maissa vähennetty yliannostuskuolemia. Tähän mennessä reseptejä on kirjoitettu noin 20. Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on myös päätetty, että lääkettä varten saa tarvittaessa täydentävää toimeentulotukea. Yleensä naloksonia käytetään vain ensihoidossa tai sairaalassa.
Leipää ja antibiootteja
Maanantaisin Milliin tulee lääkäri, mutta hoitajat voivat konsultoida lääkäriä muulloinkin. Konsultointi mahdollistaa infektioiden hoidon jokaisena arkipäivänä. Mahdollisuudelle on ollut tarvetta, sillä viime vuonna Millissä aloitettiin noin 150 antibioottihoitoa.
Millin tutuilta hoitajilta on usein helpompi hakea apua kuin mennä päivystykseen.
”Asiakkaiden terveysmurheet voivat olla isoja. He hakevat apua usein viime hetkellä. Tavallisimpia vaivoja ovat pistospaikkojen infektiot, mutta pyrimme auttamaan kaikessa, mitä eteen tulee”, Sanna kertoo. Vakavammat tapaukset kuten verenmyrkytykset ohjataan jatkohoitoon.
Millin tutuilta hoitajilta on usein helpompi hakea apua kuin mennä päivystykseen.
”Ihmisillä on rankkoja elämäntilanteita. Asiakkaamme saattavat olla päihtyneitä, vieroitusoireissa tai psykoottisia. He eivät hae apua pikkujuttujen takia. Muualla terveyspalveluissa voi olla haasteena, otetaanko heidät tosissaan, saavatko he tasa-arvoista kohtelua tai laadukasta hoitoa.”
Lääkärin lisäksi Millissä käy säännöllisesti sosiaaliohjaaja ja mielenterveys- ja päihdeyksiköstä sairaanhoitaja ja lähihoitaja. Kolmannelta sektorilta käy muun muassa Valo-Valmennusyhdistyksen etsivä nuorisotyö, seksityöntekijöille tukipalveluja tarjoava Pro-tukipiste sekä Kalliolan päihde- ja rikostaustaisille tarkoitetun hankkeen työntekijät.
Millistä voi nykyään saada hoitajalta lähetteen korvaushoito- ja päihdekuntoutusarvioon, kun aiemmin lähetettä varten piti varata aika terveyskeskuksesta lääkäriltä. ”Lähete täältä madaltaa kynnystä hakeutua hoitoon. Se on ollut timanttinen lisä”, Sanna toteaa.
Muiden palveluiden lisäksi Millissä jaetaan hävikkileipää aina torstaisin. Jotkut tulevat paikalle ihan sen vuoksi.
Eroon C-hepatiitista
Milli kuuluu organisatorisesti Varsinais-Suomen hyvinvointialueen tartuntatautien torjunnan yksikköön, sillä kaiken keskiössä on veriteitse tarttuvien tautien ehkäisy. Velvoite jakaa puhtaita välineitä ja ehkäistä veriteitse tarttuvia tauteja tulee tartuntatautilaista. Toiminta on haittoja vähentävää eli tarkoitus on parantaa asiakkaan elämänlaatua.
Kahden ja puolen vuoden aikana Millissä on hoidettu terveeksi noin sata C-hepatiitin kantajaa. C-hepatiitin hoito on viime vuosina mullistunut. Hoitoon tuli uusi tablettilääkitys, joka laski lääkkeen hintaa, lyhensi hoitoaikaa ja vähensi sivuvaikutuksia.
Hoidettujen joukossa on ollut myös asunnottomia, jotka ovat sitoutuneet hoitoon hyvin. Asiakkaita muistutetaan tarvittaessa päivittäin viestillä lääkkeen ottamisesta. Edennyt C-hepatiitti vahingoittaa maksan toimintaa ja voi aiheuttaa maksakirroosin tai maksasyövän. Vauriot saattavat oireilla vasta vuosien kuluttua tartunnasta.
Yleisin palaute on kiitos siitä, että kohtasit minut ihmisenä.
Monella asiakkaalla on huumeiden käytöstä vaurioituneet suonet. Siksi oli iso helpotus, että syksyn aikana käyttöön saatiin sormenpäästä otettava hiv-pikatesti ja C-hepatiittitesti, eikä suoniverinäytettä enää tarvita. Pikatesti B-hepatiitin testaamiseen saataneen Milliin, kun se ilmestyy markkinoille.
Millissä testataan myös seksitauteja. Viime aikoina on todettu tavallista enemmän tippuria.
Elämä on muutakin
Milli on paikka, jossa asiakkaat voivat jakaa tavallisia arjen asioita. Lapset ovat monella mielen päällä – mitä ostaa vaikka synttärilahjaksi lapselle, joka ei asu samassa kodissa. ”Täällä voi esimerkiksi puhua siitä tuskasta ja ikävästä, jos lasta ei näe”, Venla kertoo.
Venla sanoo, ettei ole koskaan ollut työpaikassa, jossa saa asiakkailta näin paljon kiitosta.
”Yleisin palaute on kiitos siitä, että kohtasit minut ihmisenä. Luulisi, että se olisi sote-palveluissa minimi, mutta selvästi niin ei ole”, Anette sanoo. Sanna vahvistaa, että muissa sote-palveluissa on parantamisen varaa asiakkaiden kohtelussa silloinkin, kun Millistä on hoitaja saattajana mukana.
Joskus Millissä on tarvittu vartijaa, kun asiakkaiden välillä on ollut kahnauksia. Joskus harvoin ääntä on korotettu hoitajalle. ”Mutta silloin on mahdollisuus pyytää anteeksi ja saada anteeksi. Tilanne selvitetään, ja se on hienoa”, sanoo Anette.
Milli on myös somessa: Facebookissa, Instagramissa, Snapissa ja Tiktokissa. Näin tavoitetaan myös ihmisiä, jotka eivät tule paikan päälle.
Yhteisöllisyys kantaa
Milli avattiin 24 vuotta sitten. Paikan kaikkien aikojen ensimmäinen asiakas on nykyään Millin kokemusasiantuntija. ”Hän käy täällä osa-aikaisesti päivätyönsä ohella. Hän tahtoo auttaa muita, jotka ovat samassa tilanteessa, jossa hän oli ennen ”, Sanna kertoo.
Kansankielellä Millistä ja muista terveysneuvontapisteistä puhutaan usein neulanvaihtopisteinä. Alussa Millissä oli ajatus, että välineiden vaihto käy yksi yhteen: puhdasta välinettä kohden palautetaan likainen. ”Nykyään annamme puhtaita välineitä niin paljon kuin ihminen tarvitsee. Asiakkaamme eivät hamstraa niitä turhaan”, Sanna sanoo.
Jotkut vievät puhtaita välineitä myös kavereille. ”Vertaistoiminta on meillä tulevaisuuden haaveissa. Osa asiakkaista tekee jo sitä epävirallisesti.”
Viime aikoina asiakkaiden käyttöön on hankittu kahvinkeitin, jolla saa itse keitellä kahvit. Ajatuksena on huolehtia yhdessä ympäristön siisteydestä. Asiakkaat on muutenkin otettu mukaan suunnittelemaan toimintaa.
Millissä ensi kertaa asioivaa lähestytään hienovaraisesti, koska liika tuputtaminen voi karkottaa. Uuden ihmisen tapaaminen vaatii ihmisen ja tilanteen lukemista – miten lähestyä, mikä on liikaa. Esimerkiksi päihdevieroitukseen ei patisteta, mutta jos asiakas sinne tahtoo, häntä tuetaan.
Tekemistä riittää
Milli sai viime syksynä kaksi palkintoa. Sanna Järvensivu sai Suomen Sairaanhoitajien Ihmisen parhaaksi -tunnustuksen uraauurtavasta ja henkiä pelastavasta työstä. Toinen palkinto tuli alaikäisten ohjaamisesta opioidiavusteisiin hoitoihin. Palkinnon saajana oli Millin lisäksi Tyksin riippuvuuspsykiatria ja Lausteen perhekuntoutuskeskus.
Sanna toppuuttelee ja sanoo, että alussa tässä vielä ollaan. Hän kannattaa huumeiden käyttöhuoneita ja on tehnyt kuntalaisaloitteen sellaisen saamiseksi Turkuun.