Ehkäise työväkivaltaa

Työväkivaltaa voi ennaltaehkäistä taitavalla vuorovaikutuksella.

Kuvateksti
Vahingoittamiseen soveltuvat välineet on syytä pitää poissa näkyvistä. Kuva: iStock

Väkivalta työpaikoilla on lisääntynyt, vaikka yhteiskunta muutoin on muuttunut viime vuosikymmeninä entistä turvallisemmaksi. Eniten työväkivaltaa esiintyy korkean elintason maissa Länsi-Euroopassa ja Pohjoismaissa. Tutkijat ovat selittäneet ilmiötä sillä, että yksilökeskeisyys on lisääntynyt ja käyttäytymisnormit ovat samaan aikaan löystyneet.

Väkivaltaa voi ennaltaehkäistä taitavalla vuorovaikutuksella. Älä provosoidu, vaan pyri ratkaisemaan tilanne puhumalla. Se onnistuu helpommin, jos kykenet pysymään ammatillisessa roolissa. Havainnoi vuorovaikutuksen vaiheita ja reagoi niihin rakentavasti.

Pidätkö joitakin potilaita syystä tai toisesta ärsyttävinä? Huomaatko suhtautuvasi väheksyvästi vaikkapa päihteidenkäyttäjiin tai vähemmistöihin?

Jos olet herkistynyt jollekin potilaalle tai asiakastyypille, vaarana on, että yli- tai alitulkitset heidän viestejään. Ennakkokäsitys välittyy viestintääsi, mikä saattaa laukaista potilaan puolustuksen – ja johtaa jopa väkivaltaan.

1 Varaudu
Varautuminen ehkäisee uhkaavia tilanteita ja helpottaa niiden käsittelyä. Kerro vaikeasta asiakkaasta työkavereille etukäteen, jolloin he ovat valmiita auttamaan tarvittaessa. Mieti ennalta, miten muotoilet sanasi, jos tiedät tuottavasi asiakkaalle pettymyksen.
Varo kuitenkin itsensä toteuttavaa ennustusta: jos lietsot uhkakuvia, ylitulkitset tilannetta jo valmiiksi.

2 Tutki tila
Jos potilaan tai asiakkaan kohtaaminen edellyttää yksityisyyttä, tarkastele huonetta turvallisuuden näkökulmasta. Vanhoissa tiloissa on yleensä vain yksi ovi, joten kalusteiden sijoittelu pitää miettiä huolellisesti. Kalustus voi hidastaa hyökkäystä ja antaa mahdollisuuden paeta.
Esillä ei saa olla tarpeettomasti välineitä, joilla voi vahingoittaa. Pane sakset ja paperiveitset laatikkoon, maljakko pois pöydältä ja ruukkukasvit selkäsi taakse.

3 Tarkkaile
Säilytä päihtyneeseen riittävä etäisyys ja koske mahdollisimman vähän. Ole valmis auttamaan, mutta pysy jämäkkänä. Pidä omat kämmenesi avoimina ja seuraa asiakkaan käsiä: mitä niissä on ja missä ne ovat. Jos potilas ei tottele, pyydä näyttämään kädet ja poistu tai suojaudu.
Päihtynyt on ailahtelevainen, joten häntä ei pidä nolata, loukata tai moralisoida. Älä näytä mahdollista pelkoasi, vaan pidä ilmeesi neutraalina. Älä naura tai hymyile.
Puhu selkeästi ja yksinkertaisesti. Näin pystyt määrittelemään keskustelun ja vältytte uhkaavalta hiljaisuudelta.

4 Ole rento
Voit luoda läheisyyttä käyttämällä asiakkaan ”kieltä”, esimerkiksi huumesanastoa. Käytä sanoja vain, jos olet varma niiden merkityksestä. Muuten tuttavalliseksi tarkoitettu puhe kääntyy itseään vastaan. Tunnista narkomaanin mahdolliset vieroitusoireet, jotka saattavat enteillä väkivaltaa. Suojaudu manipuloinnilta ja yrityksiltä vedota haluusi auttaa.

Haastavat asiakastilanteet. Talentum. 2015.

Julkaistu Tehy-lehdessä 6/2015