Elina Mylläri, haastattelit väitöstutkimuksessasi 74–94-vuotiaita henkilöitä, jotka olivat käyneet Tampereen päivystyspoliklinikka Acutassa. Parhaimmillaan potilas kokee saavansa hyvää hoitoa ja huolenpitoa. Pahimmillaan hän kokee jäävänsä sivuosaan ja odottaa yksin, epätietoisena ja hätääntyneenä. Miten hoitohenkilökunta voi parantaa hoidon laatua päivystyspoliklinikalla?
Tukemalla potilaan osallisuutta, luomalla turvallisuuden tunnetta, osoittamalla välittämistä sekä suhtautumalla ystävällisesti ja asiallisesti.
Potilaan on tärkeää saada tietoa käynnin tapahtumista ja niiden syistä. Tiedonsaanti voi olla ratkaisevaa sen kannalta, kokeeko iäkäs potilas päivystyskäyntinsä mielekkääksi, turvalliseksi ja hyödylliseksi.